2nd International Conference LPTS 2011

 

[Français ci-dessous]

Linguistic & Psycholinguistic Approaches to Text Structuring

Across the line of Speech and Writing Variation

16th-18th November 2011, Louvain-la-Neuve (Belgium)

After a first edition in Paris in September 2009, the second edition of Linguistic & Psycholinguistic Approaches to Text Structuring (LPTS 2011) will be organized next fall at the University of Louvain (Louvain-la-Neuve, Belgium).

The aim of the conference is to consider text and discourse structure from the perspective of language variation, with a special focus on the distinction between language modes (spoken vs. written) (Biber 1988) and the degree of formality involved (Chafe & Danielewicz 1987). The medium we use to communicate (oral, written or even gestural) plays an important role in the choice we make, consciously or not, when structuring our discourse. However, a more nuanced view, which overrules the traditional dichotomy between speech and writing, consists in situating discourse on a stylistic continuum between a formal and an informal pole (‘communicative distance and proximity’) (Koch & Österreicher 2001).


 [English above]

Approches Linguistiques et Psycholinguistiques de la Structuration des Textes

Variation(s) sur la structure de l’oral et l’écrit

16-18 novembre 2011, Université catholique de Louvain (Louvain-la-Neuve, Belgique)

Après une première édition parisienne en septembre 2009, la seconde édition du colloque international Linguistic & Psycholinguistic Approaches to Text Structuring (LPTS 2011) se tiendra à l’automne prochain sur le site de l’Université catholique de Louvain (Louvain-la-Neuve, Belgique).

Ce colloque a pour objet d’interroger la structuration du texte sous l’angle de la variation entre productions langagières, avec une attention particulière portée à la distinction entre medium langagiers (oral vs. écrit) (Biber 1988) et au caractère plus ou moins informel ou formel des textes (Chafe & Danielewicz 1987). Le type de support (phonique ou graphique, voire gestuel) dont nous disposons pour communiquer joue en effet un rôle important dans le choix que nous faisons, consciemment ou non, pour structurer notre langage. Dépassant la vision dichotomique qui oppose traditionnellement l’oral et l’écrit en donnant la primauté au critère du support communicationnel, une vision plus nuancée du texte propose de situer celui-ci sur un continuum stylistique entre deux pôles langagiers, informel et formel (‘proximité’ et ‘distance communicative’) (Koch & Österreicher 2001).


LPTS2011_Affiche_28102011
 

actualité Fil RSS
| 3/10/2012 |
LPTS 2011
DON'T MISS
 
[ > suite]
 
 
 
[ > suite]
 
 
Documentation
 
[> suite]