<- Archives UCL - Programme d'études ->

Professional Focus in Public Relations and Organizational Communication [30.0]

Legend
Mandatory Optional
Courses not taught this academic year Periodic courses not taught this academic year
Periodic courses taught this academic year Two year courses

Click on the course code to see detailed informations (objectives, methods, evaluation...)
Year
1 2
Mandatory LCOMU2300

Public relations  Andrea Catellani, Christine Donjean 30h  5credits    x  
Mandatory LCOMU2310

Strategic Business Communications  Thierry Libaert 30h  5credits    x  
Mandatory LCOMU2320

Media: Theories and Practice in the Business Sector  Marie-Elisabeth Volckrick 30h  5credits    x  
Mandatory LCOMU2330

Advertising Communication  Philippe Marion 30h  5credits    x  
Mandatory LCOMU2340

Workshop on Communicational and Graphic Wrinting  Philippe Marion 20h + 10h  5credits    x  
Mandatory LCOMU2360

Marketing et stratégies communicationnelles  Jean-Marie Pierlot, Baudouin Velge 30h  5credits    x  
 
Accessible options
Communication interne (more information about this option)

MandatoryActivités obligatoires (10credits)
Mandatory LCOMU2610

Internal communication  Andrea Catellani 30h  5credits    x x
Mandatory LCOMU2611

Seminar: analysis of internal communication  Thierry Bouckaert, Thierry Bouckaert, Thierry Bouckaert 30h  5credits    x x

MandatoryActivités au choix (5credits)
1 parmi :
Optional LCOMU2350

Methods of diagnosis and assessment of organization communication  Assaël Adary, Caroline Sauvajol-Rialland 30h + 15h  5credits    x x
Optional LCOMU2613

Communication sensible  (in French) Thierry Libaert 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2221

Langage Iconique  (in French) Sébastien Fevry, Sébastien Fevry (supplée Philippe Marion), Philippe Marion 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2223

Langage sonore  (in French) Thierry De Smedt 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2606

nter-cultural communication  Alain Reyniers 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2612

Psycosociological practices : the mediation in the groups  Marie-Elisabeth Volckrick 30h  5credits    x x
Optional LLSMG2010

Psycho-sociology of organizations  Thomas Périlleux 30h  5credits    x x
Optional LSOC2025

Sociology of Organisations and Organised Action  Christian Maroy, Marc Zune (supplée Christian Maroy) 30h  5credits  2q  x x
 
Communication externe (more information about this option)

MandatoryActivités obligatoires (10credits)
Mandatory LCOMU2615

External communication  Thierry Libaert 30h  5credits    x x
Mandatory LCOMU2616

Seminar: External Communication Politics  Thierry Libaert 30h  5credits    x x

MandatoryActivités au choix (5credits)
1 parmi :
Optional LCOMU2617

Communication publique  (in French) Olivier Alsteens, Thierry Libaert, Jacques Moisse 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2350

Methods of diagnosis and assessment of organization communication  Assaël Adary, Caroline Sauvajol-Rialland 30h + 15h  5credits    x x
Optional LCOMU2613

Communication sensible  (in French) Thierry Libaert 30h  5credits    x x
Optional LLSMS2061

Corporate Strategy in Europe  Benoît Gailly 30h  5credits  1q  x x
Optional LCOMU2230

Programmes and Targets of Radio-TV  Frédéric Antoine 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2606

nter-cultural communication  Alain Reyniers 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2430

Ethical and Critical Analysis of Journalism  Francois Brabant (supplée Benoît Grevisse), Benoît Grevisse 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2221

Langage Iconique  (in French) Sébastien Fevry, Sébastien Fevry (supplée Philippe Marion), Philippe Marion 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2223

Langage sonore  (in French) Thierry De Smedt 30h  5credits    x x
Optional LSPRI2200

Lobbying, Communication and Political Marketing   Theodoros Koutroubas, Marc Lits 30h  5credits  1q  x x
 
Publicité (more information about this option)
Option réalisée en collaboration avec l'IHECS. Le nombre d'étudiants ayant accès à cette option est limité.
Mandatory LIHCS2102

Recherche Média  (in French) N. 30h  5credits      x
Mandatory LIHCS2103

Comportement du consommateur  (in French) N. 30h  5credits      x
Mandatory LIHCS2105

Communication et Marketing : gestion de la vente  (in French) N. 30h  5credits      x
 
Médiation et négociation (more information about this option)

MandatoryActivités obligatoires (10credits)
Mandatory LCOMU2612

Psycosociological practices : the mediation in the groups  Marie-Elisabeth Volckrick 30h  5credits    x x
Mandatory LSOC2010

Regulation, Norms and Modernities  Jean De Munck 30h  5credits  2q  x x

MandatoryActivités au choix (5credits)
1 parmi : Les étudiants des finalités autres que la finalité spécialisée en Relations publiques et communication d'organisation remplaceront l'activité au choix par le cours COMU2320, Médiations : théories et pratiques dans le champs des organisations
Optional LCOMU2606

nter-cultural communication  Alain Reyniers 30h  5credits    x x
Optional LTRAV2640

Bargaining theory and practice  Pascal De Sutter, Stéphanie Demoulin 25h  5credits  1q  x x
Optional LSOC2015

Social Structures and Power  Luc Van Campenhoudt 30h  5credits  2q  x x
Optional LTRAV2250

Philosophy of work  Mark Hunyadi 30h  5credits    x x
Optional LSPRI2300

International Negotiation  Michel Liegeois (supplée Valérie Rosoux), Valérie Rosoux 30h  5credits  2q  x x
Optional LSOC2070

Pycho-sociological approach  Marie-Elisabeth Volckrick 30h  5credits  2q  x x
Optional LOPES2247

Social and political philosophy : special issues.  (in French) Hervé Pourtois 30h  5credits    x x
Optional LSPRI2200

Lobbying, Communication and Political Marketing   Theodoros Koutroubas, Marc Lits 30h  5credits  1q  x x
 
Multimédia (more information about this option)
Mandatory LCOMU2660

Theories in the communication Sector of multimedia  Anne-Sophie Collard (supplée Philippe Verhaegen), Gérard Valenduc, Philippe Verhaegen 30h  5credits    x x
Mandatory LCOMU2661

Sociotechnics Stakes of multimedia  Jean Couwenbergh, Christophe De Vleeschouwer 30h  5credits    x x
Mandatory LCOMU2662

Worksho: Multimedia Initiation  Anne-Sophie Collard (supplée Philippe Verhaegen), Philippe Verhaegen 15h + 30h  5credits    x x
 
Multimédia : perfectionnement (more information about this option)
Option accessible uniquement aux étudiants ayant suivi l'option "Multimédia".
Mandatory LIADA2665

Compléments techniques  (in French) N.   6credits      x
Mandatory LIADA2666

Stratégie de développement  (in French) N.   4credits      x
Mandatory LIADA2667

Flalsh et technologies associées  (in French) N.   2credits      x
Mandatory LIADA2668

Langage dynamique - PHP objet  (in French) N.   3credits      x
 
Communication multilingue (more information about this option)
Un bloc de trois cours parmi les trois proposés :

OptionalAllemand (15credits)
Mandatory LGERM2223

Reading comprehension and vocabulary extension: economic and commercial texts in German  (in French) Marie-Luce Collard 30h  4credits  1q    x
Mandatory LGERM2411

Economic, legal, social and political issues in German-speaking countries  (in French) Henri Bouillon (coord.), Caroline Klein 30h + 15h  5credits  1+2q    x
Mandatory LGERM2412

Oral business communication techniques in German  (in French) Hedwig Reuter (coord.), Ann Rinder 30h + 30h  6credits  1+2q    x

OptionalAnglais (15credits)
Mandatory LGERM2233

Reading comprehension and vocabulary extension: economic and commercial texts in English  Sylvie De Cock 30h  4credits  1q    x
Mandatory LGERM2421

Economic, legal, social and political issues in English-speaking countries  Philippe Denis, Guido Latre, Françoise Stas 30h + 15h  5credits  1+2q    x
Mandatory LGERM2422

Oral business communication techniques in English  Sylvie De Cock (coord.), Isabelle Druant, Brigitte Loosen 30h + 30h  6credits  1+2q    x

OptionalNéerlandais (15credits)
Mandatory LGERM2243

Reading comprehension and vocabulary extension: economic and commercial texts in Dutch  (in French) Jean-Pierre Colson 30h  4credits  1q    x
Mandatory LGERM2431

Economic, legal, social and political issues in Dutch-speaking countries  (in French) Philippe Hiligsmann, Mariken Smit 30h + 15h  5credits  1+2q    x
Mandatory LGERM2432

Oral business communication techniques in Dutch  (in French) Anne Goedgezelschap, Mariken Smit 30h + 30h  6credits  1+2q    x
 
Echange Erasmus ou international (more information about this option)
Durant ce quadrimestre d'échange, l'étudiant suivra 20 crédits d'activités ( 15 crédits de cette option et 5 crédits d¿activités en équivalence de cours d¿autres options choisies) et poursuivra naturellement sa recherche réalisée dans le cadre du mémoire, qui correspond à 10 des 20 crédits attribués au mémoire. Un cours de langue pour une valeur maximum de 5 crédits peut être compris dans cette option, si aucun cours de langue n'a pas été pris en "Cours au choix".
 
Cours au choix, (more information about this option)
Vu l'intérêt pour les étudiants de toutes les finalités, les cours suivants sont proposés au choix des étudiants :
Optional LCOMU2606

nter-cultural communication  Alain Reyniers 30h  5credits    x x
Optional LCOMU2230

Programmes and Targets of Radio-TV  Frédéric Antoine 30h  5credits    x x
 
Productions culturelles (more information about this option)

MandatoryActivités obligatoires (10credits)
Mandatory LCOMU2260

Cultural Politics   Patrick Colpé 30h  5credits    x x
Mandatory LCOMU2645

Communication in the Sector of Cultural Organisations  Fabienne Guilleaume 30h  5credits    x x

MandatoryActivités au choix (5credits)
1 parmi : L'accès aux cours de l'IAD est limité.
Optional LCOMU2615

External communication  Thierry Libaert 30h  5credits    x x
Optional LTHEA2222

Organisation and management of cultural organisations connected with the theatre   N. 30h  4credits  2q  x x
Optional LIADA2023

Animations socioculturelles  (in French) N.   3credits      x
Optional LIADA2003

Economie culturelle  (in French) N.   5credits      x
Optional LIADA2024

Production de spectacles théâtraux  (in French) N.   3credits      x
Optional LIADA2025

Production de spectacles musicaux  (in French) N.   3credits      x
Optional LIADA2026

Production de spectacles de danse  (in French) N.   3credits      x
Optional LIADA2027

Production de spectacles pour l'enfance et la jeunesse  (in French) N.   3credits      x
Optional LIADA2028

Production de spectacles événementiels  (in French) N.   3credits      x
Optional LIADA2061

Droit de l'auteur et droit à l'image  (in French) N.   3credits      x
Optional LTHEA2223

Cultural Law and Administration   Ariane Joachimowicz 22.5h  4credits  1q  x x
Mandatory LCOMU2360

Marketing et stratégies communicationnelles  Jean-Marie Pierlot, Baudouin Velge 30h  5credits    x x
 
| 16/03/2009 |