General objectives
The bachelor's programme in Engineering Sciences : Engineering, leads to the degree of "Bachelor of Engineering Sciences : Engineering" of the French-speaking Community of Belgium. Upon successful completion of this first cycle of studies, the student will have access to one or several titles in Engineering Sciences, awarded by the Faculty of Applied Sciences, by doing one of the corresponding master's programmes.
The general objectives of the bachelor's programme in Engineering Sciences are, therefore, aimed at the acquisition of :
- lasting scientific knowledge : a solid grounding in the sciences as well as the practice and integration of previously acquired knowledge
- a solid basis in specialised studies, entitling access to a master's (either at UCL, within the French-speaking Community or abroad) : progressive orientation, one or two specialisations in Engineering Sciences
- high level competence and skills : analysis, critical spirit, self-evaluation, conception (of models, tools, systems, processes and procedures), sound written and oral communication skills and professional team-work qualities. The programme is designed to integrate the necessary skills within a pluridisciplinary context (including the Human Sciences, Ethics, the Environment and Sustainable Development).
On successful completion of this programme, each student is able to :
1.1. Appliquer les concepts, lois, raisonnements à une problématique disciplinaire de complexité cadrée.
Axe 5 : mobiliser avec rigueur ses compétences scientifiques et techniques et son sens critique pour analyser des situations complexes en adoptant une approche systémique et transdisciplinaire, et adapter ses réponses techniques aux enjeux actuels et futurs de la transition socio-économico-écologique, contribuant ainsi activement à la transformation de la société.
Cet axe de compétence se développe tout au long du bachelier et du master. Il demande, entre autres, de mobiliser une succession de compétences qui sont explicitées ci-dessous. Ces compétences sont développées dans les programmes de bachelier et de master avec une différenciation principalement au niveau de la complexité et du degré d’approfondissement attendus, et au niveau du degré d’autonomie dont fait preuve l’étudiant.
5.1 Acquérir et utiliser un socle de connaissances sur les enjeux et les outils d'évaluation multi-critères de la soutenabilité d'une technologie, de manière quantitative et/ou qualitative.
5.2 Définir, préciser et analyser une problématique dans toute sa complexité en tenant compte de ses différentes dimensions (sociales, éthiques, environnementales, ...), échelles (de temps, lieux) et de l'incertitude.
5.3. Identifier, proposer et actionner les leviers de l'ingénieur pouvant contribuer au développement durable et à la transition (éco-conception, robustesse, circularité, efficacité énergétique,