Damien Renard
SSH/ESPO Faculty of Economic, Social and Political Sciences and Communication (ESPO)
SSH/ESPO/COMU Ecole de Communication (COMU)
SSH/ILC Institut Langage et Communication (IL&C)
SSH/ILC/PCOM Pôle de recherche en communication (PCOM)
Yang, Eloïse ; Renard, Damien ; Chollet, Antoine. Onboarding for a new playful narrative adventure in game metaverses. In: Technological Forecasting and Social Change, Vol. 213, no.123999, p. (2025). doi:10.1016/j.techfore.2025.123999..
Thirard, Hugo ; Renard, Damien ; Catellani, Andrea. La pression douce du faire-faire des plateformes : le cas de Meta Business Suite. In: Communication & Management, Vol. 21, no. 1, p. 57-74 (2024). doi:10.3917/comma.211.0057.
Renard, Damien ; Girardin, Eugénie. Analyse des performances et conventions dans la création de contenu sur Twitch. Journées d'études - 20 ans de création vidéos sur Internet (Paris, du 17/10/2024 au 18/10/2024).
Kieffer, Suzanne ; Nahon, Sébastien ; Renard, Damien ; Legay, Axel. Bridging Disciplinary Boundaries: Integrating XR in Communication Sciences Master's Programs. HCI International 2024 (Washington, DC, USA, du 29/06/2024 au 04/07/2024). In: Lecture Notes in Computer Science, vol 14724, Springer, Cham, 2024. 978-3-031-61691-4. doi:10.1007/978-3-031-61691-4_7.
Renard, Damien ; Alloing, Camille. Donner du sens au désenchantement de la communication numérique : Le growth hacking pour légitimer des pratiques insensées. Colloque international Org&Co 2024 (Montpellier, du 29/04/2024 au 30/04/2024).
Del Fa, Sophie ; Roginsky, Sandrine ; Renard, Damien. Je suis tout à fait capable de raconter parce que j'y étais » : la fabrique de la manifestation de Sainte-Soline II. Colloque « Discours et images de la violence contestataire » (du 10/06/2024 au 11/06/2024).
Renard, Damien ; Laaksonen, Salla-M ; Del Fa, Sophie ; Lambotte, François ; Huhtamäki, Jukka. Resistance(s) in platformed organizing. 40th EGOS Colloquium 2024 (Milan, du 04/07/2024 au 06/07/2024).
Renard, Damien ; Laaksonen, Salla-M ; Del Fa, Sophie ; Lambotte, François ; Huhtamäki, Jukka. Unpacking Resistance in the Age of Platform Governance. Internal Conference on Social Media & Society (London, du 17/07/2024 au 19/07/2024).
Zhao, Zhenzhen ; Haikel-Elsabeh, Marie ; Baudier, Patricia ; Renard, Damien ; Brem, Alexander. Functional, hedonic, and social motivated consumer innovativeness as a driver of word-of-mouth in smart object early adoptions: an empirical examination in two product categories. In: International Journal of Technology Management, (2023) (Accepté/Sous presse).
Zhao, Zhenzhen ; Renard, Damien ; Baudier, Patricia ; Haikel, Marie ; Brem, Alexander. Need for uniqueness and word of mouth in disruptive innovation adoption: the context of self-quantification. In: IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. 70, no. 6 (2023).
Renard, Damien. Contreversies and brands: a study on digital rhetorical arena. ACR 2023 (Seattle, du 29/10/2023 au 31/10/2023).
Yang, Eloïse ; Renard, Damien. Immersion fictionnelle et expérience de consommation transmédiatique au sein du proto-métavers Animal Crossing New Horizon. Web 3, Métavers et Management : nouveaux enjeux théoriques et nouvelles pratiques. (Paris, 22/06/2023).
Amand, Léa ; Roginsky, Sandrine ; Renard, Damien. “Everyday participation” and neighbourhood Facebook groups: how to engage at a local level?. International Association for Media and Communication Research - IAMCR (Université Claude Bernard Lyon 1 - Lyon, du 09/07/2023 au 13/07/2023).
Renard, Damien. La justification des pratiques de co-création sur les plateformes de crowdsourcing. In: Réseaux : communication - technologie - société, Vol. 231, no. 1, p. 197-224 (2022). doi:10.3917/res.231.0197.
Renard, Damien. L'intelligence Artificielle (IA) au travail : Formes hybrides d'interaction et reconfiguration des pratiques de travail. Colloque Org&Co : Un monde de crises au prisme des communications organisationnelles (Mons, du 05/05/2022 au 06/05/2022).
Rchika, Tama ; Renard, Damien ; Lambotte, François. Entre homogénéité et hétérogénéité: Une discussion empirique du rôle des objets-frontières dans le réseau d’innovation OuiShare. In: Approches Théoriques en Information Communication, (2021). doi:10.3917/atic.002.0023.
Renard, Damien. La collaboration sur les plateformes d’innovation sociale : le cas « Solidarité Covid-19 Francophonie ». In: Communication, technologies et développement, no. 10 (2021) (2021). doi:10.4000/ctd.5035.
Roginsky, Sandrine ; Renard, Damien ; Dufrasne, Marie. La participation dans un monde de communication. In: Recherches en communication, Vol. 52, no.1, p. 1-7 (2021). doi:10.14428/rec.v52i52 .
Renard Bonnieux, Lucile ; Renard, Damien. Ethical paradox: Analyzing the consequences of corporate partnerships on the moral legitimacy of the environmental nongovernmental organizations . 37th EGOS Colloquium (Amsterdam, du 08/07/2021 au 09/07/2021).
Renard, Damien. Intelligence artificielle et collaboration sur les plateformes d’innovations sociales. Colloque Intelligence artificielle et innovation sociale (Bordeaux, du 17/06/2021 au 18/06/2021).
Renard, Damien. La co-création sur les plateformes de crowdsourcing : une approche par la théorie de la justification. Colloque « Plateformes, communautés et écosystèmes à l’ère du numérique » (du 15/12/2020 au 15/02/2021).
Renard, Damien. Les jeux publicitaires en ligne dans les stratégies de collecte de données numériques. In: Recherches en communication, Vol. 49 (2019).
Renard, Damien ; Davis, Joseph. Social interdependence on crowdsourcing platforms. In: Journal of Business Research, Vol. 103, p. 186-194 (2019). doi:10.1016/j.jbusres.2019.06.033.
Renard, Damien. Boundaries between playing and working on social media. 10th international conference on social media & society (Toronto, du 19/07/2019 au 21/07/2019).
Dejealle, Catherine ; Renard, Damien ; Zhao, Zhenzhen. Uber and tinder: impact of social presence on privacy intrusiveness in geomatching apps. 48st European Marketing Academy Conference (Hamburg, du 30/05/2019 au 01/06/2019).
Renard, Damien. La production participative d’idées : quels effets du dispositif socio-technique sur les pratiques ?. In: Communiquer. Revue de communication sociale et publique, Vol. 21, p. 63-78 (2018). doi:10.4000/communiquer.2351.
Zhenzhen Zhao ; Renard, Damien. Viral Promotional Advergames: How Intrinsic Playfulness and the Extrinsic Value of Prizes Elicit Behavioral Responses. In: Journal of Interactive Marketing, Vol. 41, p. 94-103. doi:10.1016/j.intmar.2017.09.004.
Renard, Damien. La production participative d’idées : quels effets du dispositif socio-technique sur les pratiques ?. XXIème Congrès de la SFIC (Paris, du 13/06/2018 au 15/06/2018).
Rchika, Tama ; Lambotte, François ; Renard, Damien. Le rôle des objets frontières dans le renforcement d’une communauté de pratique entrepreneuriale. 7èmes Journées Georges Doriot (Montréal, du 15/05/2018 au 16/05/2018).
Renard, Damien ; Dejealle, Catherine ; Zhao, Zhenzhen. Privacy paradox in location-based services: the role of social presence. 69th Annual Conference of the International Communication (Washington, du 24/05/2019 au 28/05/2019).
Renard, Damien. Social interdependence on idea crowdsourcing platforms. 68th Annual Conference of the International Communication (Prague, du 24/05/2018 au 28/05/2018).
Elmoukhliss, Mehdi ; Renard, Damien ; Zhao, Zhenzhen ; Ballagué, Christine. De la compétition à la coopétition : Les nouvelles formes de crowdsourcing d’idées. In: Revue française de gestion, Vol. 43, no. 267, p. 11-24. doi:10.3166/rfg.2017.00151.
Renard, Damien ; Darpy, Denis. What Makes Online Promotional Games Go Viral? Comparing the Impact of Player Skills Versus Incentive Rewards on Game Recommendation. In: Journal of Advertising Research, Vol. 57, no. 2, p. 173 - 181. doi:10.2501/JAR-2017-024.
ZHAO, Zhenzhen ; Renard, Damien ; ELMOUKHLISS, Mehdi ; BALAGUE, Christine. Chapter 7: WHAT AFFECTS CREATIVE PERFORMANCE IN IDEA CO-CREATION: COMPETITIVE, COOPERATIVE OR COOPETITIVE CLIMATE?. In: Alexander Brem, Rogelio Puente-Diaz, Marine Agogué, The Role of Creativity in the Management of Innovation, World Advertising Research Center: (United States) New York, 2017. 978-1-78634-200-3.
Zhao, Zhenzhen ; Renard, Damien ; Elmoukhliss, Mehdi ; Balague, Christine. What affects creative performance in idea co-creation : competitive cooperative or coopetitive climate ?. In: International Journal of Innovation Management, Vol. 20, no.3, p. 1640002 (2016). doi:10.1142/S1363919616400028.
Zhao, Zhenzhen ; Elmoukhliss, Mehdi ; Renard, Damien ; Balagué, Christine. Coopetitive innovation contests: design and effects on user behaviors. ICTO 2016: Information and Communication Technologies in Organizations and Society (Paris, du 03/03/2016 au 04/03/2016).
Renard, Damien ; Zhao, Zhenzhen ; Balagué, Christine ; Elmoukhliss, Mehdi. Crowdsourcing collective intelligence through coopetition. Collective Intelligence Conference 2016 (New York, du 01/06/2016 au 03/06/2016).
Renard, Damien ; Zhao, Zhenzhen. What Affects Consumers’ Brand Perceptions and Behaviors through Viral Promotional Advergames ? Intrinsic Playfulness or Extrinsic Value of Prizes. 15ème journée de recherche sur le marketing digital (Paris, 09/09/2016).
Renard, Damien. Influence intra-blogosphérique et visibilité sur les réseaux sociaux. In: Netcom, Vol. 28, no.3/4, p. 239-256 (2014). doi:10.4000/netcom.1807.