Aller au contenu principal
Photo of Pauline Degrave
Pauline Degrave
Chargée de cours invitée, Professeure

SSH/FIAL Faculté de philosophie, arts et lettres (FIAL)

SSH/FIAL/ELAL Ecole de langues et lettres (ELAL)

SSH/ILC Institut Langage et Communication (IL&C)

SSH/ILC/PLIN Pôle de recherche en linguistique (PLIN)

Pauline Degrave est Professeure chargée de cours en linguistique et didactique du néerlandais langue étrangère à la Faculté de Philosophie, Arts et Lettres de l’UCLouvain depuis septembre 2020.

Ses domaines principaux de recherche portent sur l’apprentissage oral des langues étrangères, en particulier sur le lien entre musique et acquisition orale des langues, ainsi que sur l’apprentissage disciplinaire en langue étrangère (immersion, CLIL, EMI).

 Elle est titulaire d’un doctorat en langues et lettres (UCLouvain, 2019), d’un master en langues et lettres modernes (UCLouvain, 2009), d’un master de spécialisation en pédagogie universitaire et de l’enseignement supérieur (2014) et de l’agrégation de l’enseignement secondaire supérieur (2017). Pauline Degrave a par ailleurs fait plusieurs séjours d’étude et de recherche, notamment à la KULeuven (2006-2007), à la Rijksuniversiteit Groningen (2018), à l’University of California (2014) et à l’UGent (2019-2020).

Pauline Degrave est en charge de plusieurs cours de niveau bachelier et master dans les domaines de la linguistique et de la didactique du néerlandais. Elle a également été Professeure invitée à mi-temps à l’Université de Gand dans ces mêmes domaines en 2021-2022. Elle dispense régulièrement des formations à destination d’enseignants et est autrice de nombreuses publications scolaires.

Pauline Degrave est par ailleurs responsable académique du Certificat en Didactique du néerlandais langue étrangère, lancé en septembre 2023 pour faire face à la pénurie d'enseignants de néerlandais en Belgique francophone.


Pauline Degrave has been an Associate Professor in Linguistics and Dutch as a Foreign Language Didactics at the Faculty of Philosophy, Arts and Letters of UCLouvain since September 2020.

Her main research areas focus on the oral learning of foreign languages, particularly the connection between music and oral language acquisition, as well as on content learning through a foreign language (immersion, CLIL, EMI).

She holds a PhD in Languages and Literature (UCLouvain, 2019), a Master’s degree in Modern Languages and Literature (UCLouvain, 2009), a Specialized Master’s in University and Higher Education Pedagogy (2014), and a Teaching Certification for Upper Secondary Education (2017). Pauline Degrave has also undertaken several study and research stays, notably at KU Leuven (2006–2007), Rijksuniversiteit Groningen (2018), the University of California (2014), and Ghent University (2019–2020).

Pauline Degrave teaches several bachelor’s and master’s level courses in the fields of linguistics and Dutch didactics. She was also a part-time Visiting Professor at Ghent University in these same areas during the 2021–2022 academic year. She regularly provides training for teachers and is the author of numerous educational publications.

Pauline Degrave is also the academic coordinator of the Certificate in Dutch as a Foreign Language Didactics, launched in September 2023 to address the shortage of Dutch teachers in French-speaking Belgium.

journalArticle

Simon, Ellen ; De Clercq, Bastien ; Degrave, Pauline. Listening to regional accents: Dutch and French listeners’ perception of phonetic vowel variation in Belgian Dutch. In: Vigo International Journal of Applied Linguistics, (2025) (Soumis).

conferencePaper

Jadoulle, Pauline ; Dubois, Tanguy ; Degrave, Pauline ; Paquot, Magali. Motivations, attitudes and challenges of non-native participants in English-taught MOOCs: Survey design and validation. ILC Poster Day (Université catholique de Louvain, 21/02/2025).

Degrave, Pauline. Musique et acquisition de la prosodie d’une langue étrangère : analyses psycholinguistiques et exploration didactique. 11th International Conference on Second Language Pedagogies (SLPC 11) (Canada, Montréal, du 22/05/2025 au 23/05/2025).

journalArticle

Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. EMI and DMI, an elitist language learning approach? An investigation of students’ socio-economic and language profiles. In: Journal of Multilingual and Multicultural Development, Vol. 1, no.1, p. 1-21 (2024). doi:10.1080/01434632.2024.2406353.

conferencePaper

Degrave, Pauline. From CLIL-education to musical experience: exploring factors influencing word stress perception of French speakers learning Dutch. CLIL CONNECT (Leuven, Belgique, du 21/11/2024 au 22/11/2024).

Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Monolingual vs. multilingual university degrees: An investigation of students’ socio economic and language profiles. EuroSLA (Montpellier, du 03/07/2024 au 06/07/2024).

Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Motivations, regrets, and hesitations of Bachelor’s degree students enrolling for a unilingual or multilingual degree with DMI or EMI. INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION SYMPOSIUM 2024 (Wiesbaden, du 10/10/2024 au 11/10/2024).

Simon, Ellen ; De Clercq, Bastien ; Degrave, Pauline. Phonetic variation in accents of Dutch: an experimental study on the effect of vowel variation on L1 and L2 perception. 12th International Conference on Language Variation in Europe – ICLaVE|12 (Wien, du 08/07/2024 au 12/07/2024).

Degrave, Pauline. Utilisation d’espaces d'apprentissage hyper-flexibles en formation initiale d’enseignants : vers un effet sur les pratiques pédagogiques des générations futures ?. Présence et relation éducative dans un monde en mouvement (Université Laval (Québec), du 10/10/2024 au 11/10/2024).

journalArticle

Nguyen, Phuong Bao Tran ; Degrave, Pauline ; Van Steendam, Elke ; Sercu, Lies. Self-determination in EMI education. A study of university students’ motivation in Vietnam. In: International Journal of Educational Research Open, Vol. 5 (2023). doi:10.1016/j.ijedro.2023.100295.

monography

Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; Van Goethem, Kristel ; Rasier, Laurent. 100 fautes: les erreurs courantes des francophones, 3e édition, De Boeck Supérieur: Louvain-la-Neuve, 2023. 9782807351165. 304 p.

Alexis, Véronique ; de Cloedt, Mike ; Degrave, Pauline ; De Rycke, Katrien ; Huvelier, Gudrun. Ressources néerlandais - exercices, Pelckmans, 2023. 978-94-6401-877-6.

conferencePaper

Simon, Ellen ; De Clercq, Bastien ; Degrave, Pauline. Belemmert fonetische variatie de verstaanbaarheid? Een studie naar de perceptie van regionaal gekleurd Nederlands door Franstalige leerders in België. NVT-net dag: Taal, communicatie en cognitie: van onderzoek naar onderwijs (31/03/2023).

Dejans, Lidwin ; Degrave, Pauline. Do French-speaking musicians outperform French- speaking non-musicians in Dutch word stress production?. Linguistic Society of Belgium Linguists' Day (Anvers, 13/10/2023).

Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Het profiel van instromende studenten één- / meertalig onderwijs. NACV - Van instroom tot uitstroom: academische communicatieve competenties doorheen het hoger onderwijs (Leuven, 10/02/2023).

Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline. Quelles compétences en langues étrangères pour les jeunes diplômé·es universitaires ?. Journées nationales de l'orientation et de l'insertion professionnelle (Grenoble , du 28/06/2023 au 30/06/2023).

Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Trekt meertalig onderwijs studenten met hetzelfde taalprofiel aan als ééntalig onderwijs?. Linguistic Society of Belgium Linguists' Day (Anvers, 13/10/2023).

journalArticle

Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. De behoefte aan vreemde talen van jonge universitair opgeleiden op de werkvloer in Franstalig België. In: Verslagen & Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren, (2022).

Degrave, Pauline. Music training and the use of songs or rhythm: Do they help for lexical stress processing?. In: IRAL : International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Vol. 60, no. 3, p. 799-824 (2022). doi:10.1515/iral-2019-0081.

Degrave, Pauline. Using music in a word stress processing task: Does it favor learners with a musical background?. In: International Journal of Applied Linguistics, (2022).

bookChapter

Simon, Ellen ; De Clercq, Bastien ; Degrave, Pauline ; Decourcelle, Quentin. On the robustness of high variability phonetic training effects: A study on the perception of non-native Dutch contrasts by French-speaking learners. In: Second Language Pronunciation, De Gruyter Mouton , 2022, p. 315-344. 9783110739510. doi:10.1515/9783110736120-012.

conferencePaper

Dejans, Lidwin ; Degrave, Pauline. Do musicians outperform non-musicians in foreign language prosody production?. SysMys'22 (Ghent, Belgium, du 07/09/2022 au 09/09/2022).

Baudoin, Noémie ; De Cock, Sylvie ; Degrave, Pauline ; Hamaide, Bertrand ; Hiligsmann, Philippe ; März, Virginie ; Van Drooghenbroeck, Sébastien. English as a Medium of Instruction (EMI) : diversité des conceptions et des pratiques des enseignants universitaires. Congrès international d’Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation (AREF) (Lausanne, du 13/09/2022 au 15/09/2022).

report

Hiligsmann, Philippe ; Baudoin, Noémie ; De Cock, Sylvie ; Degrave, Pauline ; Hamaide, Bertrand ; März, Virginie ; Van Drooghenbroeck, Sébastien. Apprentissage et enseignement multilingues dans l’enseignement supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles (), 2022. 162 p.

journalArticle

Degrave, Pauline. The contribution of prosody to intelligibility, comprehensibility and accentedness in foreign language acquisition: can music help?. In: Nederlandse Taalkunde, Vol. 26, no. 2, p. 273 - 298 (2021). doi:10.5117/NEDTAA2021.2.006.DEGR.

conferencePaper

Degrave, Pauline. Can songs or beat help learners to discriminate lexical stress in a foreign language?. AILA 2021 (Groningen, du 15/08/2021 au 20/08/2021).

Degrave, Pauline. Des « circuits d’exercices » pour soutenir l’apprentissage, répondre aux besoins individuels et développer l’autonomie des étudiants. Congrès national de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire - Section Belgique (Bruxelles, 20/05/2021).

Simon, Ellen ; De Clercq, Bastien ; Degrave, Pauline ; Decourcelles, Quentin. The impact of multimodal phonetic training on L2 perception: a study on French learners of Dutch in Belgium. AILA 2021 (Groningen, du 15/08/2021 au 20/08/2021).

workingPaper

Van Baalen, Christine ; De Decker, Jolien ; Kuiken, Folkert ; Degrave, Pauline ; Wenzel, Veronika. Competentieprofiel Docent Nederlands als Vreemde Taal, 2021. 18 p.

conferencePaper

Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Serhadlioglu, Eliz ; Dedonder, Jonathan. De behoefte aan vreemde talen, in het bijzonder aan Nederlands, in Franstalig België. Ledenvergadering van de "Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren" (16/12/2020).

Degrave, Pauline. Des « circuits d’exercices » pour soutenir l’apprentissage, répondre aux besoins individuels et développer l’autonomie des étudiants. AIPU - Redéfinir l’expérience d’enseignement et d’apprentissage (Canada, Université Laval, du 19/05/2020 au 22/05/2020).

Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Lambrecht, Philippe ; Neyt, Philippe ; Parmentier, Philippe P.. Les étudiants face à l’apprentissage des langues étrangères dans leur parcours universitaire. Linguists'Day 2020 (Namur, 16/10/2020).

Degrave, Pauline ; Serhadlioglu, Eliz ; Pomponio, Elisa ; Hiligsmann, Philippe ; Parmentier, Philippe P. ; Dedonder, Jonathan. Quels besoins linguistiques pour les diplômés universitaire de Belgique francophone?. Linguists'Day 2020 (Belgique, Namur, 16/10/2020).

journalArticle

Degrave, Pauline. Music in the Foreign Language Classroom: How and Why?. In: Journal of Language Teaching and Research, Vol. 10, no.3, p. 412-420 (2019). doi:10.17507/jltr.1003.02.

conferencePaper

Hiligsmann, Philippe ; Bulon, Amélie ; Degrave, Pauline ; Mathilde Dumont ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Het Nederlands van Franstalige CLIL-leerders onder de taalkundige loep. CLIL Connect Conference (Vrije Universiteit Brussel, du 14/02/2019 au 15/02/2019).

dissertation

Degrave, Pauline. Music and the perception of foreign language lexical stress, prom. : Hiligsmann, Philippe, 27/05/2019.

Degrave, Pauline. Music and the perception of foreign language lexical stress, prom. : Hiligsmann, Philippe, 27/05/2019.

journalArticle

Degrave, Pauline ; Dedonder, Jonathan. A French translation of the Goldsmiths Musical Sophistication Index, an instrument to assess self-reported musical skills, abilities and behaviours. In: Journal of New Music Research, Vol. , no., p. (2018). doi:10.1080/09298215.2018.1499779.

monography

Baelen, Mélanie ; Degrave, Pauline ; De Rycke, Katrien ; Hiligsmann, Philippe. Néerlandais : Comprendre et exploiter des textes d’actualité, 3e, De Boeck Supérieur: Louvain-la-Neuve, 2018. 9782807315754. 256 p.

Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; De Rycke, Katrien ; Baelen Mélanie ; Ven Wesemael Elke. Top Tien Communication , Pelckmans: Kalmthout, 2018. 9789028993969. 57 p.

conferencePaper

Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Müller, Adeline. ANA: een website over Academisch Nederlands voor Anderstaligen . Onderzoeksmarkt ANBF (France, Lille, 07/12/2018).

Degrave, Pauline. Foreign language lexical stress perception: Can music help?. Conference on Multilingualism (COM) 2018 (Ghent University, du 16/12/2018 au 18/12/2018).

Degrave, Pauline. ‘Stress deafness’: Can music help?. CogLing2018 (Belgique, Louvain-la-Neuve, du 13/12/2018 au 14/12/2018).

journalArticle

Degrave, Pauline. Can music help learners and teachers in word stress perception?. In: Travaux du Cercle Belge de Linguistique, Vol. 11, p. 1-20 (2017).

monography

Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; Van Goethem, Kristel ; Rasier, Laurent. 100 fautes: les erreurs courantes des francophones. 2e édition, De Boeck Supérieur: Louvain-la-Neuve, 2017. 978-2-8073-0728-5. 301 p.

conferencePaper

Degrave, Pauline ; Dedonder, Jonathan. V alidation of a French translation of the Goldsmiths Musical Sophistication Index, an instrument to assess self - reported musical skills and behaviors. ESCOM 2017 (Ghent, Belgium, du 31/07/2017 au 04/08/2017).

conferencePaper

Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Can music help teachers and learners in prosodic proficiency? The influence of music training, music aptitude and musical didactic tools on the perception of Dutch word stress by French speakers. The Linguistic Society of Belgium 2016 Day (Louvain-la-Neuve, Belgium, 13/05/2016).

conferencePaper

Degrave, Pauline ; Dedonder, Jonathan ; Hiligsmann, Philippe. Difficulties in foreign language learning: does music help? The influence of music training, music aptitude and musical teaching methods on the perception of Dutch phonemes and lexical stress by French speakers.. Shared Processing in Language and Music: What Neurocognition and Disorders Reveal (Amsterdam, the Netherlands, du 27/03/2015 au 28/03/2015).

journalArticle

Degrave, Pauline. Klinken Nederlandse klanken als muziek in Franstalige oren? Analyse van muzikale en niet-muzikale factoren die de perceptie van Nederlandse klanken door Franstalige universiteitsstudenten beïnvloeden. In: n/f, Vol. 12, no.1, p. 53-77 (2014).

monography

Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; Van Goethem, Kristel ; Rasier, Laurent. 100 fautes en néerlandais. Les erreurs courantes des francophones. Corrections, explications, règles., De Boeck: Louvain-la-Neuve, 2014. 978-2-8041-7515-3. 223 p.

conferencePaper

Degrave, Pauline. Music and acquisition of Dutch word stress by French learners: Project of psycholinguistic and didactic analysis. Center for Human Adaptive Systems & Environment's Summer School I: The dynamics of music and language. (Fish Camp, California, du 18/05/2014 au 24/05/2014).

conferencePaper

Degrave, Pauline. Klinken Nederlandse klanken als muziek in Franstalige oren? Analyse van factoren die de perceptie van Nederlandse klanken door Franstalige universiteitsstudenten beïnvloeden.. ANBF - onderzoeksmarkt (Namur).

Degrave, Pauline. Les facteurs influençant l'apprentissage oral des langues étrangères chez les étudiants universitaires. Institut Langage et Communication (IL&C) - Posters Day 2013 (Louvain-la-Neuve, 03/05/2013).

Degrave, Pauline. Musique et prononciation des langues étrangères chez les jeunes adultes : échanges sur les caractéristiques des apprenants et les pratiques d’enseignement. UCL/ILV: journée langues 2013 (Louvain-la-Neuve, 24/05/2013).

Degrave, Pauline. Projectgestuurd onderwijs en meertalige samenwerking. ANBF - Journée d'études néerlandais langue étrangère: apprendre le néerlandais par des activités d'immersion (Liège, 23/02/2013).

bookChapter

Degrave, Pauline ; Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe. De invloed van een muzikale opleiding op de perceptie van de prosodie van een vreemde taal: een verkennend onderzoek. In: L. Rasier, V. van Heuven, B. Defrancq, Ph. Hiligsmann, Nederlands in het perspectief van uitspraakverwerving en contrastieve taalkunde (Lage Landen Studies; 2), Academia Press: Gent, 2011, p. 83-100. 978-90-382-1787-1.

conferencePaper

Rasier, Laurent ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Does music education facilitate the perception of prosodic prominence in a foreign language?. 40th Poznan Linguistic Meeting (Gniezno, Pologne, du 02/09/2009 au 05/09/2009).

Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Taal, muziek en vreemdetaalverwerving. Helpt een muzikale opleiding bij het leren waarnemen van de prosodie van een vreemde taal?. Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (Gand, 17/11/2009).

Degrave, Pauline ; Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe. Werkt een muzikale opleiding de perceptie van prosodische prominentie in een vreemde taal in de hand?. Onderzoeksmarkt - Association des néerlandistes de Belgique francophone et de France (Bruxelles, 21/11/2009).

Unités d'enseignement pour 2024

Libellé Code
Nederlandse taalkunde : theorie en grammaticale analyse BGERM1141
Nederlands : Klankleer en woordleer BGERM1235
Didactiek van het Nederlands LGERM2523
Enseignement en immersion: principes et pratiques LGERM2735
Grammatica en uitspraak van het Nederlands LNED1133
Nederlandse taal en maatschappij LNED1136