Aller au contenu principal

Publications des membres (DIAL)

ilc | Louvain-la-Neuve, Mons

La liste des publications des membres de l'ILC de l'année en cours est extraite de DIAL, dépôt institutionnel de l’Académie Louvain.

Pour des raisons techniques indépendantes de notre volonté, la liste n’est pas générée par ordre alphabétique du premier auteur. Il est cependant possible d'extraire les publications au format Excel ou PDF, en utilisant les boutons ci-dessous.

  • Article de journal
    • 2025
      Shchinova Shchinov, Nadezda. A corpus-assisted analysis of the term populism in French and Spanish media discourses. In: Journal of Corpora and Discourse Studies, Vol. 8, no.-, p. 71-92 (2025). doi:https://jcads.cardiffuniversitypress.org/articles/10.18573/jcads.140.
    • Dupont, Maïté ; Granger, Sylviane. A multi-corpus approach to the placement of however: Nativeness vs expertise. In: ITL - International Journal of Applied Linguistics, Vol. 176, no.2 (2025) (Accepté/Sous presse).
    • Larsson, Tove ; Callies, Marcus ; Tülay, Dixon ; Hasselgard, Hilde ; Hober, Nicole ; Laso Natalia Judith ; Van Vuuren, Sanne ; Verdaguer, Isabel ; Paquot, Magali. Adverb placement in L1 and L2 spoken production: The effect of linguistic and extralinguistic factors. In: International Journal of Corpus Linguistics, Vol. forthcoming (2025). doi:10.1075/ijcl.23047.lar.
    • Van Praet, Wout ; Degand, Liesbeth ; Van linden, An. As if grammar, discourse and prosody don’t interact: a comparative study of hypothetical manner clauses in English and Dutch. In: Folia Linguistica : acta societatis linguisticae Europaeae, Vol. Online, no.Online, p. 1-42 (2025). doi:https://doi.org/10.1515/flin-2024-2058. doi:https://doi.org/10.1515/flin-2024-2058. doi:https://doi.org/10.58119/ULG/3VC5EX.
    • Lee, Yu-Tse ; Simon, Anne-Catherine ; Arnold, Aron. Au-delà de la féminité : nouveaux horizons du sajiao dans la société taïwanaise. In: Langage et société, (2025) (Accepté/Sous presse).
    • Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry. Beyond Content: Social Media Interfaces as "Texts" in Critical Media Literacy. In: European Conference on Social Media, Vol. 12, no.1, p. 233-240 (2025). doi:10.34190/ecsm.12.1.3554.
    • Katanneck, Stanislav ; Suner Munoz, Ferran. ChatGPT als Lernpartner: Feedback und selbstreguliertes Lernen mit Künstlicher Intelligenz. In: Akten der achten Gesamtschweizerischen Tagung für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (Accepté/Sous presse).
    • Thwaites, Peter ; Jadoulle, Pauline ; Paquot, Magali. Comparative judgment in L2 writing assessment: Reliability and validity across crowdsourced, community-driven, and trained rater groups of judges. In: Assessing writing, Vol. 65, no./, p. 100937 (2025). doi:https://doi.org/10.1016/j.asw.2025.100937.
    • Paquot, Magali. Complexity Is a “Markedly Complex Idea”—But How Complex Should It Be to Serve as a Useful Construct in Second Language Research? : A Commentary on “Complexity and Difficulty in Second Language Acquisition : A Theoretical and Methodological Overview. In: Language Learning, Vol. 75, no.2, p. 603-606 (2025). doi:10.1111/lang.12696.
    • Petit, Clémence. Dans l'atelier de la chercheuse. Comment étudier les violences contre les journalistes ?. In: Engagement et réflexivité, Vol. 14, no.1, p. 90-105 (2025). doi:https://doi.org/10.25200/SLJ.v14.n1.2025.660.
    • Brysbaert, Jorina ; Simon, Anne-Catherine. Délimiter le contraste : le rôle de la force des frontières prosodiques. In: Langue française, Vol. 225, no. 1, p. 93-112 (2025). doi:10.3917/lf.225.0093.
    • Rubin, Rachel ; Bram Bulté ; Magali Paquot ; Alex Housen. Exploring complexity at the lexis-grammar interface: diversity and sophistication of verb-argument structures in L2 Dutch writing. In: Journal of Second Language Writing, Vol. 67, no.x, p. x (2025). doi:10.1016/j.jslw.2025.101183.
    • Dubois, Tanguy ; Paquot, Magali ; Szmrecsanyi, Benedikt. Future-time reference in spoken EFL: More complex than in ENL?. In: Journal of Second Language Studies, Vol. 8, no. 1, p. 89-118 (2025). doi:10.1075/jsls.00030.dub.
    • Figueras Bates, Carolina ; De Cock, Barbara. Hierarchies of Knowledge in Responses to Messages of Newbies in Online Health Support Groups. In: Patient Education and Counseling, no. 134, p. 108661 (2025). doi:10.1016/j.pec.2025.108661.
    • Marsily, Aurélie ; De Cock, Barbara. How to start a request? A contrastive study of alerters in Spanish by speakers of L1 Spanish and L1 French. In: Contrastive pragmatics, Vol. 6, no. 1, p. 154-178 (2025).
    • Nera, Kenzo ; Frenay, Mariane ; Paquot, Magali. Improving argumentation quality on MOOC discussion forums: does learning to identify components of arguments help?. In: Research and Practice in Technology Enhanced Learning, Vol. 20 (2025). doi:10.58459/rptel.2025.20017.
    • De Cock, Barbara ; Hambye, Philippe ; Rondiat, Coline ; Shchinova Shchinov, Nadezda. Keywords in sociopolitical debates: confronting different approaches to struggles about meaning in discourse. In: Journal of Corpora and Discourse Studies, Vol. 8 (2025). doi:10.18573/jcads.v8.
    • Colson, Jean-Pierre. Le traitement informatique du défigement : des corpus à l’intelligence artificielle. In: Le français moderne, Vol. 2025, no.2, p. 1-15 (2025).
    • Simon, Ellen ; De Clercq, Bastien ; Degrave, Pauline. Listening to regional accents: Dutch and French listeners’ perception of phonetic vowel variation in Belgian Dutch. In: Vigo International Journal of Applied Linguistics, (2025) (Soumis).
    • Aulit, Laetitia ; De Cock, Barbara. Los términos populismo(s) y populista(s) en debates parlamentarios españoles: contextos, usos y efectos en la argumentación. In: Discurso & Sociedad, Vol. 19, no. 1, p. 23-48 (2025). doi:10.14198/dissoc.19.1.02.
    • Yang, Eloïse ; Renard, Damien ; Chollet, Antoine. Onboarding for a new playful narrative adventure in game metaverses. In: Technological Forecasting and Social Change, Vol. 213, no.123999, p. (2025). doi:10.1016/j.techfore.2025.123999..
    • Paquot, Magali ; Naets, Hubert. Phraseological sophistication as a multidimensional construct: Exploring the relationship between association, register specificity and frequency. In: International Journal of Learner Corpus Research, Vol. 11, no. 1, p. 217-244 (2025). doi:https://doi.org/10.1075/ijlcr.23033.paq. doi:https://doi.org/10.14428/DVN/Y6Y4G8.
    • Bailly, Jessy ; Rondiat, Coline ; Auge, Anais Camille ; Reuchamps, Min. Populism as a centrist strategy for disqualification: The use of ‘populism(s)/populist(s)’ in Belgian, French and Spanish Parliaments. In: Parliamentary Affairs, Vol. 78, no. 2, p. 425-450 (2025). doi:10.1093/pa/gsae016.
    • Jojczyk, Joanne ; Lambotte, François ; Christophe, Christel. Ricoeur’s Triple Mimesis as a Hermeneutic of the Ethnographer’s Work in CCO. In: Qualitative Research in Organizations and Management : an international journal, (2025) (Accepté/Sous presse).
    • Hambye, Philippe ; De Cock, Barbara ; Rondiat, Coline. Studying keywords in discourse: contrasting different theories and methods. In: Journal of Corpora and Discourse Studies, Vol. 8, p. 1-20 (2025). doi:10.18573/jcads.149.
    • Mottin, Mélanie. Tense and mood in French and German agrammatism: a morphosemantic analysis of inflectional impairment. In: Aphasiology, Vol. -, no.-, p. 1-26 (2025). doi:https://doi.org/10.1080/02687038.2025.2479792.
    • Thwaites, Peter ; Paquot, Magali. Testing crowdsourcing as a means of recruitment for the comparative judgment of L2 argumentative essays. In: Journal of Second Language Writing, Vol. 68, no.forth, p. 101207 (2025). doi:10.1016/j.jslw.2025.101207.
    • Simon, Anne-Catherine ; Degand, Liesbeth. Variation des structures syntaxiques en français parlé. In: Langage, Vol. 238, no. 2, p. 45-65 (2025).
    • Rondiat, Coline. ‘Following the science’. Science* as a sociopolitical keyword during the pandemic. In: Journal of Corpora and Discourse Studies, Vol. 8, no./, p. 185-216 (2025). doi:https://doi.org/10.18573/jcads.138.
    • Hambye, Philippe ; Vernet, Samuel. “Democracy under attack”: Viewpoint and doxa in the coverage of the Jan. 6th, 2021 events at the US Capitol. In: Language and Communication, Vol. 100, no.1, p. 1-10 (2025). doi:10.1016/j.langcom.2024.11.001.
  • Monographie
    • 2025
      An Interdisciplinary Approach to Climate Change: Perspectives from the Social Sciences and Humanities, éd. Catellani, Andrea ; Cougnon, Louise-Amélie ; Gjerstad Øyvind ; Nugier Armelle, Routledge: London, 2025 (Accepté/Sous presse).
  • Chapitre de livre
    • 2025
      Gilquin, Gaëtanelle ; De Knop, Sabine. Applied construction grammar. In: Chris Sinha & Xu Wen, The Cambridge Encyclopedia of Cognitive Linguistics, Cambridge University Press : Cambridge, 2025 (Soumis).
    • Bodart, Romane ; Pasquier, Christine ; Lefer, Marie-Aude. Empowering future language professionals: Findings from a classroom experiment on MT Quality Evaluation in collaboration with DGT. In: Esteves-Ferreira, J., Haddad Haddad, A., Sosoni, V., & Stefanov, O.-M., Translating and the Computer 46 Proceedings, Tradulex: Geneva, 2025, p. 47-60. 978-2-9701733-2-8.
    • Marc, Laureline. How media education activities led by journalists affect trust? A case study in french high schools. In: Pedro Jerónimo, Inês Amaral, Building Media Trust (Communication Books), University of Beira Interior: Covilhã, Portugal, 2025, p. 276. 978-989-9229-25-9. doi:10.25768/9229-26-6.
    • Rotili, Lavinia. Information Ethics. In: Nai, A., Grömping, M., & Wirz, D., Elgar Encyclopedia of Political Communication (In Nai, A., Grömping, M., & Wir), Edward Elgar Publishing: Cheltenham, 2025. 0000000000 (Accepté/Sous presse).
    • Rotili, Lavinia. Journalistic Values. In: Nai, A., Grömping, M., & Wirz, D., Elgar Encyclopedia of Political Communication, Edward Elgar Publishing: Cheltenham, 2025. 0000000000 (Accepté/Sous presse).
    • Meunier, Fanny. Pluriliteracies. In: McCallum, L., Tafazoli, D. (eds), The Palgrave Encyclopedia of Computer-Assisted Language Learning, Palgrave Macmillan: Cham, 2025, p. 1-5. 9783031514470. doi:10.1007/978-3-031-51447-0_244-1.
    • Norde, Muriel ; Masini,Francesca ; Van Goethem, Kristel ; Ebner, Daniel. Wannabe Approximatives. Creativity, Routinization or Both?. In: Arndt-Lappe, Sabine & Filatkina, Natalia, Dynamics at the Lexicon-Syntax Interface: Creativity and Routine in Word-Formation and Multi-Word Expressions (Formelhafte Sprache / Formulaic Language), De Gruyter: Berlin, 2025, p. 353-383. 978-31-11321-76-9. doi:10.1515/9783111321905-013 (Accepté/Sous presse).
    • Samofalova, Yuliya ; Catellani, Andrea ; Cougnon, Louise-Amélie. Youth Climate Activists’ Practices on Social Media in Belgium and France. In: Sabine von Mering, Thomas E. Bell, Alexandre da Silva Faustino, Wendy Steele, Ann Ward, Mariana Arjona Soberón, The Routledge Handbook of Grassroots Climate Activism, Routledge: New York, 2025. 9781032500232. doi:10.4324/9781003396567-20.
  • Papier de conférence
    • 2025
      Philippette, Thibault. "Sors de ta bulle !" Imaginaires algorithmiques et pratiques informationnelles des jeunes (bruxellois). Séminaire Mensuel du Laboratoire sur la Communication et le Numérique (LabCMO) (Université du Québec à Montréal (Montréal), 17/04/2025).
    • De Cock, Barbara ; Spooren, Wilbert. (Don’t) follow the rules: teaching genre prototypicality and variation. Genre-based approaches to academic and specialized languages: from analysis to pedagogy (PLINDay) (Louvain-la-Neuve, 18/04/2025).
    • Philippette, Thibault. (Re)penser les rapports entre jeu vidéo et apprentissages. Les rencontres des études du jeu vidéo de l’Université de Montréal (Université de Montréal (Montréal), 09/04/2025).
    • Hendrikx, Isa ; Piunno, Valentina ; Van Goethem, Kristel. A gem of a construction. Productivity and semantic coherence of the Evaluative Binominal Construction in Dutch, English, French and Italian. Constructions binominales en "of" et métaphore (Université Grenoble-Alpes (Online workshop), 21/05/2025).
    • Rotili, Lavinia ; Van Breusegem, Charlotte ; Descampe, Antonin. Accountability and Generative AI in Small Media Markets: A Case Study of Legacy Media in French-Speaking Belgium. Regulation and Accountability in a Hybrid Media System: Content Creators, Algorithmic Plurality and Online Platforms (Prague - Charles University, du 10/02/2025 au 11/02/2025).
    • Robbeets, Caroline. Beyond Content: Social Media Interfaces as "Texts" in Critical Media Literacy. 12th European Conference on Social Media- ECSM 2025 (Porto, du 22/05/2025 au 23/05/2025).
    • Derinöz, Sabri ; Lambotte, François ; Poncin, Ingrid ; Provost, Anne-Catherine. Bridging the Science-Business Gap in Work-Integrated Learning Through Students' Master Theses: A Business Perspective in French-Speaking Belgium. WACE World Conference 2025 (Istanbul, du 28/05/2025 au 30/05/2025).
    • Marc, Laureline. Can journalists help improve the ability to judge the reliability of news? A case study of high-school students in northern France. CEECOM 2025 – “Journalism, Audiences, and Platform Power in the Age of Transformation” (Zadar, Croatia, du 06/06/2025 au 07/06/2025).
    • De Cock, Sylvie ; Gilquin, Gaëtanelle ; Granger, Sylviane ; Jadoulle, Pauline ; Paquot, Magali. Compiling a multi-register corpus of learner English: Rationale and design. PLIN Linguistic Day 2025 (Université catholique de Louvain, 18/04/2025).
    • Jacques, Jerry ; Zander, Laura. Critical Perspectives on Conversational Technologies: Developing a Chatbot to Question Our Relationship with ‘Intelligent’ Technologies. Séminaire - Laboratório de Mídias Digitais , UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 26/06/2025).
    • Zander, Laura ; Jacques, Jerry. Critical perspectives towards conversational technologies: development of a chatbot questioning the relation to intelligent technologies. XLV VAKKI Symposium (Vaasa, du 13/02/2025 au 14/02/2025).
    • Jadoulle, Pauline ; Paquot, Magali. Cross-linguistic influence in stance use: A comparison between L1 French and L2 English novice academic writing. The 34th conference of the European Second Language Association (The Arctic University of Norway, du 25/06/2025 au 28/06/2025).
    • Liénardy, Cyril ; Simon, Anne-Catherine. Du self-paced reading à l’eye-tracking. Études expérimentales des effets cognitifs du langage inclusif. Colloque international annuel de l'Association for French Language Studies (AFLS) - Le français en marche et en marge(s) (UCLouvain - Saint-Louis (Bruxelles), du 01/07/2025 au 03/07/2025).
    • Rotili, Lavinia ; Colin Porlezza. Embedding Public Service Values Into Personalization Systems: Insights From Four European PSM. 75th International Communication Association (Denver, du 11/06/2025 au 18/06/2025).
    • Meunier, Fanny. Embodying Pluriliteracies in a Multilingual University. The multilingual university. Challenges, innovations, and future perspectives (Vrije Universiteit Brussel, du 25/04/2025 au 26/04/2025).
    • Dubois, Tanguy ; De Meyere, Damien ; Watrin, Patrick ; Paquot, Magali. English Proficiency and MOOC Performance: A Log Study of Videos and Forums. ILC Poster Day (Louvain-la-Neuve, Belgium, 21/02/2025).
    • Philippette, Thibault. Entre attention et intention : Le rôle des imaginaires dans l’écosystème informationnel des contenus recommandés.. Séminaire CRH de l’EHESS (En ligne, 18/02/2025).
    • Philippette, Thibault. Entre fiction interactive et jeux vidéo : exploration de ce genre étrange que sont les jeux en réalité alternée. [Jeu 6002] Cinéma, jeu vidéo et fiction interactive (Université de Montréal (Montréal), 14/04/2025).
    • Zhou, Qian ; Hutin, Mathilde. Evaluation of Three Automatic Alignment Tools for the Processing of Non-native French. Interspeech 2025 (Rotterdam, Pays-Bas, du 17/08/2025 au 21/08/2025).
    • Van Goethem, Kristel. Evaluative compounding. Insights from two Dutch case studies on its productivity and competition. Word-Formation Theories VII Typology and Universals in Word-Formation VI (P.J. Safarik University, Kosice, Slowakia, du 25/06/2025 au 28/06/2025).
    • Zilio, Leonardo ; Arblaster, Paul. Exploring formulaic language in 17th-century Dutch-language newspaper articles. Formulaic Language in Historical Linguistics: data, methods, tools, and theory (Helsinki, Finland, du 02/07/2025 au 03/07/2025).
    • Rondiat, Coline ; Sautter, Ann-Mireille. From Binarity to Diversity? The Transformation of Brussels' Narrative. 6th DiscourseNet Congress Discourse and the imaginaries of past, present and futures societies (Brussels, du 07/07/2025 au 10/07/2025).
    • Samofalova, Yuliya ; Catellani, Andrea. Individual and collective actions to climate change mitigation and barriers to the sustainability transition. Analysis of Instagram posts by French environmental opinion leaders and opinion-leading organizations.. 18th Biennial Conference on Communication and Environment (COCE 2025) (Hobart, Tansmania, Australia, du 23/06/2025 au 27/06/2025).
    • Cui, Yunqing ; Bibauw, Serge ; François, Thomas. Influence des configurations familiales sur le bilinguisme chez les enfants sino belges francophones. 28e Colloque annuel de l'Association for French Language Studies (AFLS 2025) (Bruxelles, du 01/07/2025 au 03/07/2025).
    • Leung, Ling ; Duhoux, Benoît ; Legay, Axel ; Kieffer, Suzanne. Integrating Gamification, Recommender System, and Chatbot in Cybersecurity Training: A User-Centered Approach for Enhanced Engagement and Motivation. HCI International 2024 (Gothenburg, Sweden, du 22/06/2025 au 27/06/2025). In: Lecture Notes in Computer Science 15814, volume 49, Springer, Cham, 2025. 978-3-031-92833-8.
    • Petit, Clémence. Journalism Under Pressure: Violence Against Journalists and Their Coping Strategies. Mental wellbeing: an invisible crisis in journalism (Namur, du 16/06/2025 au 17/06/2025).
    • Liénardy, Cyril. Langage inclusif : les mouvements oculaires comme indice de son traitement cognitif. École d'été de l'ITI LiRiC : Inclusion, langage et Identité (Université de Strasbourg, du 10/06/2025 au 11/06/2025).
    • Petit, Clémence. Le journalisme à l’épreuve des violences : stratégies d’adaptation des journalistes belges francophones. Journalisme en débats (Echirolles (participation en distanciel), 07/04/2025).
    • Meunier, Fanny. Let's talk pluriliteracies: vers des apprentissages riches et ancrés. CCERBAL 2025. Bilingualism and Multilingualism: perspectives et contextes divers. (Ottawa University, du 08/05/2025 au 10/05/2025).
    • Robbeets, Caroline. L’interface comme espace d’opération : repenser l’éducation critique à l’ère des médias automatisés. 92e Congrès de l'Acfas (Montréal, du 05/05/2025 au 09/05/2025).
    • Pécher, Stéphanie ; Aulit, Laetitia ; De Cock, Barbara ; González Arias, Cristian. Media in the midst of a struggle over imaginaries: critiques to the press in the context of the 2019 Chilean social protests. 6th DiscourseNet Congress Discourse and the imaginaries of past, present and futures societies (Université Libre de Bruxelles, du 07/07/2025 au 10/07/2025).
    • Aulit, Laetitia ; Auge, Anais Camille ; De Cock, Barbara ; Rondiat, Coline. Media representations of populism: towards a complexified discursive analysis. 6th DiscourseNet Congress Discourse and the imaginaries of past, present and futures societies (Université Libre de Bruxelles, du 07/07/2025 au 10/07/2025).
    • Aissa, Wafa ; Roux, Thibault ; Vanzeveren, Elodie ; Gao, Lingyun ; Pintard, Alice ; Souza Wilkens, Rodrigo ; François, Thomas. Modélisation de la lisibilité en français pour les personnes en situation d'illettrisme. 32ème Conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN) (Marseille, France, du 30/06/2025 au 04/07/2025). In: Actes de CORIA-TALN-RJCRI-RECITAL 2025. Volume 1 : articles scientifiques originaux, Association pour le Traitement Automatique des Langues: Marseille, Paris, 2025, p. 556-573.
    • Jadoulle, Pauline ; Dubois, Tanguy ; Degrave, Pauline ; Paquot, Magali. Motivations, attitudes and challenges of non-native participants in English-taught MOOCs: Survey design and validation. ILC Poster Day (Université catholique de Louvain, 21/02/2025).
    • Aulit, Laetitia. Multimodalidad en redes sociales: propuesta de análisis de la relación texto/imagen en intervenciones argumentativas. VII Simposio EDiSo. Transversalidades, cruces y periferias. Enfoques metodológicos en los estudios de discurso y sociedad (Universidad del País Vasco, du 02/07/2025 au 04/07/2025).
    • Degrave, Pauline. Musique et acquisition de la prosodie d’une langue étrangère : analyses psycholinguistiques et exploration didactique. 11th International Conference on Second Language Pedagogies (SLPC 11) (Canada, Montréal, du 22/05/2025 au 23/05/2025).
    • Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Note-taking in a Dutch Medium Instruction (DMI) context at a French-speaking university: focus on language use in students’ notes. EuroSLA (Tromsø (Norvège), du 25/06/2025 au 28/06/2025).
    • Lefer, Marie-Aude. Novice translation on the ground. Fifth International Conference on Translation, Interpreting and Cognition (ICTIC5) (University of Agder, du 02/06/2025 au 04/06/2025).
    • Lefer, Marie-Aude. Optimiser l’enseignement-apprentissage de la post-édition : Retour sur le projet Post-Edit Me! . aTELLier (UMons, 17/04/2025).
    • Lefer, Marie-Aude. Parallel corpora in the age of AI: Designing, collecting, annotating and analyzing machine translation post-editing corpora. PaCor 2025 (Universidad de Valladolid, du 28/05/2025 au 30/05/2025).
    • Philippette, Thibault. Play, Learning and Literacy. Insights from French Play Theories. Visiting (Pittsburgh (PA), du 02/04/2025 au 04/04/2025).
    • Lefer, Marie-Aude ; Paquot, Magali. Proofreading with ChatGPT: A comparative study of human and AI feedback on L2 expert academic writing. 2025 Technology for Second Language Learning Conference: Building Knowledge of Generative AI in Applied Linguistics (Online and Iowa State University, du 06/11/2025 au 08/11/2025).
    • Philippette, Thibault. Quand le jeu vidéo se fait instrument de résonance. Conférence-jouée autour de "This War of Mine" (11 bit Studio). Les rencontres Homo Ludens - Université du Québec à Montréal (Montréal , 11/04/2025).
    • Escouflaire, Louis. Stereotypes in AI Stories: Identifying Societal Bias in Narratives Generated by Large Language Models. 8th international workshop on Computational Models of Narrative (CMN25) (Genève, du 28/05/2025 au 30/05/2025).
    • Miljanović, Zoë ; Brost, Celina ; Lefer, Marie-Aude ; Neumann, Stella. Task effects in learner texts: A corpus-based comparison of L2 writing and L2 translation. Register and task variation in Learner Corpus Research (VAR4LCR) (UCLouvain, du 07/07/2025 au 08/07/2025).
    • Gillard, Xavier. The ai-rchivist: une approche "machine-in-the-loop" pour l’extraction de métadonnées de documents anciens. Forum de l'AAF (Rennes, FRANCE, du 26/03/2025 au 28/03/2025).
    • Escouflaire, Louis. Unintentionally Breaking the Fifth Wall: How Generative AI Invites Metalepsis in Real Life. 8th international workshop on Computational Models of Narrative (CMN25) (Genève, du 28/05/2025 au 30/05/2025).
    • Tingting Wang ; Paquot, Magali ; Dandan Zhou. Validating Automated Measures of Phraseological Competence in L2 Speaking: Evidence from Human Judgments. 10th Symposium on Corpus Approaches to Lexicogrammar (Online, du 11/07/2025 au 12/07/2025).
    • Zander, Laura. Vers une éducation aux chatbots : développement d’un cadre de compétences autour de l’interaction automatisée. 92ème Congrès de l'Acfas (Montréal, du 05/05/2025 au 09/05/2025).
    • Standaert, Olivier ; Cools, Bernard. Vulnerability or independence to foreign media consumption? The sociocultural determinants of ‘media robustness’. A case study on Flanders and Wallonia. Etmaal van de Communicatiewetenschap (Bruges, du 03/02/2025 au 04/02/2025).
    • Zilio, Leonardo ; Lefer, Marie-Aude. When do students converge on translation solutions? An exploratory study of invariance and variation in translation. Invited talk at the English and American Studies colloquium (RWTH Aachen, 19/05/2025).
    • De Cock, Barbara. ¿Por qué importa hablar de las palabras que no se pueden decir? Sobre el lugar de las expresiones tabú en clase de ELE. VIII Congreso Internacional del Español en Castilla y León (Salamanca, du 26/06/2025 au 28/06/2025).
    • Girletti, Sabrina ; Lefer, Marie-Aude. ‘MT will kill us all’: Findings from a survey on rates, pricing methods and income satisfaction among freelance translators based in Belgium and Switzerland. 11th EST Congress: The Changing Faces of Translation and Interpreting Studies (University of Leeds, du 30/06/2025 au 04/07/2025).
  • Thèse
    • 2025
      Ekume Azali, Chretien. Analyse sémiotique des chansons populaires congolaises : cas de Luambo Makiadi, prom. : Catellani, Andrea, 04/06/2025.
    • Nuevo Gascó, Raül. Circulation and collective meaning : the construction of populism in arenas of public discussion in France and Spain, prom. : Roginsky, Sandrine ; De Cock, Barbara, 07/01/2025.
    • T'Kint, Alice. Construire l’intersubjectivité à distance : étude des effets de l’explicitation des intentions techniques et pédagogiques sur l’apprentissage avec une vidéo interactive, prom. : Fastrez, Pierre, 27/05/2025.
    • Zakhia Doueihi, Julien. Thinking through gaming : applying concept-based instruction for French pronominal verbs to Japanese university students, prom. : François, Thomas, 17/03/2025.
    • Norré, Magali. Traduction automatique du français vers les pictogrammes pour améliorer la communication entre médecins et patients avec une déficience intellectuelle en milieu hospitalier, prom. : François, Thomas ; Bouillon, Pierrette ; Vandeghinste, Vincent, 12/02/2025.
    • Ozawa, Minami. Un modèle de la facilité d’écoute des documents audios pour les apprenants du français langue étrangère, prom. : François, Thomas ; Sugiyama, Kaori, 17/02/2025.
    • Duan, Yuxiang. Voice strategies in interactional metadiscourse framework : a contrastive corpus-based study across academic spoken English and Chinese, prom. : Degand, Liesbeth, 16/01/2025.