Benoît Galand
SSH/EDUC Faculté des sciences de l'éducation (EDUC)
SSH/IPSY Psychological Sciences Research Institute (IPSY)
Devleeschouwer, Charlie ; Tolmatcheff, Chloé ; Galand, Benoît. Classmates and Teachers Matter: Effects of Class Norms and Teachers’ Responses on Bullying Behaviors. In: International Journal of Bullying Prevention, (2025). doi:10.1007/s42380-025-00288-3.
Frenay, Mariane ; Boudrenghien, Gentiane ; Devos, Christelle ; Vanderlinden, Nicolas ; Klein, Olivier ; Azzi, Assaad ; Galand, Benoît. Et si j’avais choisi mon sujet de thèse? Analyse de trajectoires menant à l’obtention ou l’abandon au doctorat. In: Revue internationale de pédagogie de l'enseignement supérieur, Vol. 41, no.4, p. ?? (2025). doi:10.4000/13gp3.
Devleeschouwer, Charlie ; Galand, Benoît ; Tolmatcheff, Chloé ; Salmivalli, Christina. Longitudinal Relationships Between Empathy and Bullying Among Boys and Girls: A Random Intercept Cross‐Lagged Panel Model Study. In: Longitudinal Relationships Between Empathy and Bullying Among Boys and Girls: A Random Intercept Cross-Lagged Panel Model Study, Vol. 51, no.3, p. 1-12 (2025). doi:10.1002/ab.70026.
De Clercq, Mikaël ; Theis, Elodie ; Galand, Benoît. Mieux comprendre le vécu des doctorants en Belgique francophone : synthèse d’un projet de recherche longitudinal interuniversitaire. In: Academia, Vol. 38, no.-, p. 4-24 (2025). doi:10.26220/aca.5073.
Olivier, Elizabeth ; Galand, Benoît ; Bélanger, Jessica ; Morin, Alexandre. Multilevel student-perceived teaching practices profiles: Associations with competence beliefs, task value, behavioral engagement, and academic achievement.. In: Learning and Individual Differences : journal of psychology and education, Vol. 118 (2025). doi:10.1016/j.lindif.2025.102631.
De Clercq, Mikaël ; Jacquemart, Justine ; Galand, Benoît. Quels rôles jouent les pratiques enseignantes dans la réussite étudiante en première année d’université ?. In: Relais, Vol. 12, no.-, p. 1-13 (2025).
Wiertz, Christine ; Galand, Benoît ; Colognesi, Stéphane. « Dis-moi tout ce que tu sais sur… ». Demander aux élèves du primaire de résumer oralement n’est pas si simple, même avec un appui documentaire. In: Phronesis, Vol. 14, no.1, p. 158-180 (2025).
América, Matthieu ; Galand, Benoît. Se doter d’indicateurs et évaluer les retombées de projets d’éducation relative à l’environnement : une étude exploratoire au primaire. (), 2025. 18 p.
Mettewie, Laurence ; Van Mensel, Luk ; De Smet, Audrey ; Galand, Benoît. A longitudinal test of the impact of CLIL on language emotions and learning motivation. In: System, Vol. 123 (2024). doi:10.1016/j.system.2024.103355.
Jacquemart, Justine ; De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît. Développement et validation d’un protocole d’observation des pratiques enseignantes dans l’enseignement supérieur. In: Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, Vol. 10, no.3, p. 97-128 (2024). doi:10.48782/e-jiref-10-3-97.
Tolmatcheff, Chloé ; Veenstra, René ; Roskam, Isabelle ; Galand, Benoît. Examining the Link Between Implementation Fidelity, Quality, and Effectiveness of Teacher‐Delivered Anti‐Bullying Interventions in a Randomized Controlled Trial. In: Prevention Science, Vol. 25, no. 3, p. 407-420 (2024). doi:10.1007/s11121-023-01580-8.
Parmentier, Chloé ; Simonis, Morgane ; Van Mensel, Luk ; Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoit ; Lefèvre, Nathalie ; Ordonez Magro, Laura ; Szmalec, Arnaud. Language proficiency and study achievement of pupils with dyslexia enrolled in content and language integrated learning (CLIL). In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, p. 1-17 (2024). doi:10.1080/13670050.2024.2446991 (Accepté/Sous presse).
Jacquemart, Justine ; De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît. The black box revelation of instructional practices: a mixed study of the transition to Higher Education. In: European Journal of Higher Education, Vol. 14, no.2, p. 1-22 (2024). doi:10.1080/21568235.2024.2327315.
Grabau, Lauwrence ; Galand, Benoît ; Lafontaine, Dominique ; Lavonen, Jari ; Olafsson, Ragnar ; Trudel, Louis ; SaeYeol, Yoon. What is the association between schoolwork-related anxiety and science literacy proficiency? A comparison between Southeast Asia and Northwest Europe. In: Frontiers in Education, Vol. 9 (2024). doi:10.3389/feduc.2024.1414423.
Galand, Benoît ; Baudoin, Noémie ; Tolmatcheff, Chloé. Avoir un impact : pourquoi mesurer l’implantation d’une intervention est crucial. In: Coppe, T., Baye, A., & Galand, B. (Dir.), Transformer les pratiques en éducation : Quelles recherches pour quels apports ?, Presses universitaires de Louvain, 2024, p. 69-84. 978-2-39061-430-2.
Coppe, Thibault ; Galand, Benoît ; Baye, Ariane. L’articulation entre recherche et pratique en éducation. In: Coppe, T., Baye, A., & Galand, B. (Dir.), Transformer les pratiques en éducation : Quelles recherches pour quels apports ?, Presses universitaires de Louvain, 2024, p. 5-11. 978-2-39061-430-2.
Galand, Benoît. Se doter d’indicateurs de bien-être à l’école : d’un pilotage systémique à un pilotage local ?. In: Cnesco, Conférence de comparaisons internationales du Cnesco sur le bien-être à l’école : Notes des experts., Centre national d’étude des systèmes scolaires (Cnesco): Paris, 2024.
Davreux, Zoé. L'ErE à l'école primaire: une étude exploratoire, collab. Préat, Charlotte ; Galand, Benoît, 2024. 14 p.
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Szmalec, Arnaud. Attentional abilities of children enrolled in immersion education in French-speaking Belgium. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Vol. 26, no. 5, p. 554-571 (2023).
De Smet, Audrey ; METTEWIE, Laurence ; Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Van Mensel, Luk. Does CLIL shape language attitudes and motivation? Interactions with target languages and instruction levels. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Vol. 26, no. 5, p. 534-553 (2023). doi:10.1080/13670050.2019.1671308.
Wollast, Robin ; Aelenei, Cristina ; Chevalère, Johann ; Van der Linden, Nicolas ; Galand, Benoît ; Azzi, Assaad ; Frenay, Mariane ; Klein, Olivier. Facing the dropout crisis among PhD candidates: the role of supervisor support in emotional well-being and intended doctoral persistence among men and women. In: Studies in Higher Education, Vol. 48, no. 6, p. 813-828 (2023). doi:10.1080/03075079.2023.2172151.
Jacquemart, Justine ; De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît. Mieux comprendre les pratiques enseignantes en classe dans l’enseignement supérieur : proposition d’un cadre de référence. In: Formation et profession : Revue scientifique internationale en éducation, Vol. 31, no.3, p. 1-19 (2023). doi:10.18162/fp.2023.861.
Galand, Benoît ; Pascal, Sophie ; Janosz, Michel. Prévenir les violences à l’école via le climat scolaire ? Une analyse de l’effet-école sur la victimisation des élèves et des enseignants. In: Revue française de pédagogie, Vol. 218 (2023), p. 95-115 (2023).
Galand, Benoît ; Devleeschouwer, Charlie ; Senden, Morgane. Quels sont les programmes efficaces à large échelle pour prévenir le harcèlement à l’école ? Une revue ciblée de la littérature. In: Cahiers de recherche du GIRSEF, Vol. 130, p. 3-24 (2023).
Van Mensel, Luk ; Galand, Benoît. Testing the predictive power of executive functions, motivation, and input on second language vocabulary acquisition: a prospective study.. In: European Journal of Psychology of Education, Vol. 38, no. 2, p. 475-494 (2023). doi:10.1007/s10212-022-00597-x.
Francotte, Eve ; Baudoin, Noémie ; Coertjens, Liesje ; Galand, Benoît ; Crépin, Françoise ; Quittre, Valérie ; Baye, Ariane ; Monseur, Christian ; Lafontaine, Dominique. Enquête multidimensionnelle et systémique relative au bien-être à l’école et au climat scolaire (OASE 7) – Rapport final, 2023.
Galand, Benoît ; Brison, Noémie. Harcèlement et sexisme parmi les étudiant·e·s universitaires : Prévalence selon différentes caractéristiques socio-démographiques et liens avec le bien-être, 2023. 71 p.
Olivier, Elizabeth ; Morin, Alexandre J. S. ; Vitaro, Frank ; Galand, Benoît. Challenging the “‘Mean Kid”’ Perception: Boys’ and Girls’ Profiles of Peer Victimization and Aggression from 4th to 10th Grades. In: Journal of Interpersonal Violence, Vol. 37, no. 17-18, p. NP15095-NP15129 (2022). doi:10.1177/0886260521997949.
Galand, Benoît ; Tobaty, Annie. Comment soutenir l'engagement des élèves dans leurs apprentissages ?. In: Administration & Education, Vol. 175, no.3, p. 115-122 (2022). doi:10.3917/admed.175.0115.
Van de Casteele, Marlies ; Waterschoot, Joachim ; Anthierens, Sybil ; DeSmet, Ann ; Galand, Benoît ; Goossens, Herman ; Morbée, Sofie ; Vansteenkiste, Maarten. Saliva testing among teachers during the COVID-19 pandemic: Effects on health concerns, well-being, and precautionary behavior. In: Social Science and Medicine. Medical Psychology and Medical Sociology, Vol. 311, no.October, p. 115295 (2022). doi:10.1016/j.socscimed.2022.115295.
Tolmatcheff, Chloé ; Galand, Benoît ; Roskam, Isabelle ; Veenstra, René. The effectiveness of moral disengagement and social norms as anti-bullying components: A randomized controlled trial. In: Child Development, Vol. 93, no.6, p. 1873-1888 (2022). doi:10.1111/cdev.13828.
Wiertz, Christine ; Blondeau, Benoit ; Francotte, Eve ; Galand, Benoît ; Colognesi, Stéphane. Utiliser une grille critériée pour évaluer les explications orales de ses pairs : quels fonctionnements et quels effets ?. In: Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, Vol. 8, no. 2, p. 51-88 (2022).
Tolmatcheff, Chloé ; Galand, Benoît ; Roskam, Isabelle. Validation of the french version of the moral disengagement in bullying scale: Testing Bandura's conceptual model. In: Journal of School Psychology, Vol. 91, p. 81-96 (2022).
De Schutter, Olivier ; Bui, Sibylle ; Cassiers, Isabelle ; Dedeurwaerdere, Tom ; Galand, Benoît ; Jeanmart, Hervé ; Nyssens, Marthe ; Verhaegen, Etienne. Renouveler l’action publique. Le programme Biovallée dans la vallée de la Drôme. In: De Schutter, Olivier; Dedeurwaerder, Tom, L'État partenaire: Transition écologique et sociale et innovation citoyenne, Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2022, p. 43 -72. 978-2-39061-213-1.
Ducol, Loup ; Anciaux, Amélie ; Catellani, Andrea ; Lits, Grégoire ; Galand, Benoît ; Nils, Frédéric ; Rihoux, Benoît ; Cougnon, Louise-Amélie. Jeunes, Communication & Climat. Diversité des enjeux climatiques auprès des 15-24 ans en Belgique. Rapport de l’UCLouvain, suite à un appel du Conseil fédéral pour le développement durable, 2022. 158 p.
De Clercq, Mikaël ; Frenay, Mariane ; Assaad Azzi ; Olivier Klein ; Galand, Benoît. All You Need is Self-Determination: Investigation of PhD Students’ Motivation Profiles and Their Impact on the Doctoral Completion Process. In: International Journal of Doctoral Studies, Vol. 16, no./, p. 189-209 (2021). doi:10.28945/4702.
De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît ; virginie hospel ; Frenay, Mariane. Bridging contextual and individual factors of academic achievement: a multi-level analysis of diversity in the transition to higher education.. In: Frontline Learning Research, Vol. 9, no.2, p. 96-120 (2021). doi:10.14786/flr.v9i2.671.
Senden, Morgane ; Galand, Benoît. Comment réagir face à une situation de harcèlement à l’école ? Une synthèse de la littérature. In: Pratiques Psychologiques, Vol. 27, no. 4, p. 241-259 (2021).
Dellisse, Sébastien ; Dumay, Xavier ; Galand, Benoît ; Dupriez, Vincent ; Dufays, Jean-Louis ; Coertjens, Liesje ; De Croix, Séverine ; Penneman, Jessica. Does the treatment integrity of a literacy instruction program foster student reading comprehension? A field experiment.. In: European Journal of Psychology of Education, Vol. 36, no. 3, p. 573-597 (2021). doi:10.1007/s10212-020-00499-w.
Baudoin, Noémie ; Galand, Benoît. Les pratiques des enseignants ont-elles un effet sur le bien-être des élèves ? Une revue critique de la littérature.. In: Revue française de pédagogie, Vol. 211, p. 117-146 (2021). doi:10.4000/rfp.10559.
Olivier, Elizabeth ; Galand, Benoît ; Morin, Alexandre ; Hospel, Virginie. Need-supportive teaching and student engagement in the classroom: Comparing the additive, synergistic, and global contributions. In: Learning and Instruction, Vol. 71, p. 101389 (2021). doi:10.1016/j.learninstruc.2020.101389.
Van Mensel, Luk ; Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence ; Galand, Benoît. CLIL, an elitist language learning approach? A background analysis of English and Dutch CLIL pupils in French-speaking Belgium. In: Language, Culture and Curriculum, Vol. 33, no. 1, p. 1-14 (2020). doi:10.1080/07908318.2019.1571078.
Baudoin, Noémie ; Galand, Benoît. Do achievement goals mediate the relationship between classroom goal structures and student emotions at school? . In: International Journal of School & Educational Psychology, Vol. 10, no.1, p. 77-93 (2020). doi:10.1080/21683603.2020.1813227.
Simonis, Morgane ; Van der Linden, Lise ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Szmalec, Arnaud. Executive control performance and foreign-language proficiency associated with immersion education in French-speaking Belgium. In: Bilingualism: Language and Cognition, Vol. 23, no. 2, p. 355-370 (2020). doi:10.1017/S136672891900021X.
Senden, Morgane ; Galand, Benoît. La médiation par les pairs est-elle une réponse adéquate face au harcèlement à l'école ?. In: Revue des sciences de l'éducation, Vol. 45, no.3, p. 112-139 (2019). doi:10.7202/1069642ar.
Galand, Benoît. Le numérique va-t-il révolutionner l'éducation ?. In: Les cahiers de recherche du GIRSEF, Vol. 120, p. 1-18 (2020).
Tolmatcheff, Chloé ; Bebiroglu Abiven, Neda ; Galand, Benoît. L’aménagement des cours de récréation et l’organisation d’espaces de parole permettent-ils de réduire le harcèlement scolaire ?. In: Revue française de pédagogie, Vol. 209, p. 129-147 (2020).
De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît ; Frenay, Mariane. One goal, different pathways: Capturing diversity in processes leading to first-year students' achievement. In: Learning and Individual Differences : journal of psychology and education, Vol. 81, no.101908, p. 1-11 (2020). doi:10.1016/j.lindif.2020.101908.
Baudoin, Noémie ; Dellisse, Sébastien ; Lafontaine, Dominique ; Coertjens, Liesje ; Crepin, Françoise ; Baye, Ariane ; Galand, Benoît. Soutien des enseignants et motivation des élèves durant la pandémie de COVID-19 [Teacher support and student motivation during the COVID-19 pandemic]. In: Formation et profession, Vol. 28, no. 4, p. 1-13 (2020).
Olivier, Elizabeth ; Galand, Benoît ; Hospel, Virginie ; Dellisse, Sébastien. Understanding behavioural engagement and achievement: The roles of teaching practices and student sense of competence and task value. In: British Journal of Educational Psychology, Vol. 90, no. 4, p. 887-909 (2020). doi:10.1111/bjep.12342.
Wiertz, Christine ; Van Mosnenck, Sabine ; Galand, Benoît ; Colognesi, Stéphane. Évaluer l’oral quand on est enseignant ou chercheur : points de discussion et prises de décision dans la coconception d’une grille critériée. In: Mesure et évaluation en éducation, Vol. 43, no.3, p. 1-37 (2020). doi:10.7202/1083006ar.
Galand, Benoît ; Dellisse, Sébastien. Comment former les enseignants en cours de carrière pour améliorer les apprentissages des élèves ?. In: Benoit Galand, Michel Janosez, Améliorer les pratiques en éducation : Qu'en dit la recherche ?, Presses universitaires de Louvain, 2020, p. 57-66. 978-2-39061-094-6.
Dellisse, Sébastien ; Galand, Benoît. L’implantation, un facteur clé dans le changement de pratiques pédagogiques ?. In: Benoît Galand, Michel Janosz, Améliorer les pratiques en éducation : Qu’en dit la recherche ?, Presses de l'université de Louvain, 2020, 23-34. 978-2-39061-094-6.
Galand, Benoît. L’influence des facteurs scolaires sur les conduites agressives. In: Nancy Gaudreau, Les conduites agressives à l’école (Education Intervention), Presses de l’université du Québec: Québec, 2020, p. 137-155. 9782760554078.
De Clercq, Mikaël ; Baudoin, Noémie ; Dellisse, Sébastien ; Coertjens, Liesje ; Galand, Benoît ; Crépin, Françoise ; Baye, Ariane ; Lafontaine, Dominique. ENQUÊTE MULTIDIMENSIONNELLE ET SYSTÉMIQUE RELATIVE AU BIEN-ÊTRE À L’ÉCOLE ET AU CLIMAT SCOLAIRE (OASE 7) - Rapport intermédiaire, 2020. 179 p.
Baudoin, Noémie ; Dellisse, Sébastien ; Coertjens, Liesje ; Galand, Benoît ; Crépin, Françoise ; Baye, Ariane ; Lafontaine, Dominique. Le bien-être et la motivation des élèves en période de (dé)confinement (Note de synthèse), 2020.
Baudoin, Noémie ; Dellisse, Sébastien ; Coertjens, Liesje ; Galand, Benoît ; Crépin, Françoise ; Baye, Ariane ; Lafontaine, Dominique. Le bien-être et la motivation des élèves en période de (dé)confinement (Rapport complet), 2020.
Baudoin, Noémie ; Dellisse, Sébastien ; Gigi, Maïlis ; Galand, Benoît ; Crépin, Françoise ; Baye, Ariane ; Lafontaine, Dominique. SONDAGE « BIEN-ÊTRE DES ÉLÈVES - RENTRÉE POST-CONFINEMENT » EN SEPTEMBRE ET OCTOBRE 2020 (Note de synthèse), 2020.
Baudoin, Noémie ; Dellisse, Sébastien ; Gigi, Maïlis ; Coertjens, Liesje ; Galand, Benoît ; Crépin, Françoise ; Baye, Ariane ; Lafontaine, Dominique. SONDAGE « BIEN-ÊTRE ET MOTIVATION DES ÉLÈVES DU SECONDAIRE - RENTREE POST-CONFINEMENT » (SEPTEMBRE-OCTOBRE 2020) (Rapport complet), 2020.
De Clercq, Mikaël ; Devos, Christelle ; Assaad Azzi ; Frenay, Mariane ; Olivier Klein ; Galand, Benoît. I Need Somebody to Lean on: The Effect of Peer, Relative, and Supervisor Support on Emotions, Perceived Progress, and Persistence in Different Stages of Doctoral Advancement.. In: Swiss journal of psychology, Vol. 78, no. 3-4, p. 101-113 (2019). doi:10.1024/1421-0185/a000224.
Galand, Benoît ; Lafontaine, Dominique ; Baye, Ariane ; Dachet, Dylan ; Monseur, Christian. Le redoublement est inefficace, socialement injuste, et favorise le décrochage scolaire.. In: Les Cahiers des Sciences de l’Éducation, Vol. 38, p. 1-33.
De Clercq, Mikaël ; Charlotte Michel ; Sophie Remy ; Galand, Benoît. Providing Freshmen with a Good “Starting-Block”: Two Brief Social-Psychological Interventions to Promote Early Adjustment to the First Year at University. In: Swiss Journal of Psychology, Vol. 78, no.1-2, p. 69-75 (2019). doi:10.1024/1421-0185/a000217.
Tolmatcheff, Chloé ; HENOUMONT, FLORIE ; Klée, Elodie ; Galand, Benoît. Stratégies et réactions des victimes et de leur entourage face au harcèlement scolaire : une étude rétrospective. In: Psychologie Française, Vol. 64, no. 4, p. 391-407 (2019).
Janosz, Michel ; Pascal, Sophie ; Archambault, Isabelle ; Goulet, Melissa ; Galand, Benoît ; Blanchard, Chantal ; Hospel, Virginie ; Nault-Brière, Frédéric ; Christenson, Sandra. Implementing Check & Connect: Lessons From Two International Effectiveness Experiments. In: Jennifer Fredricks, Amy Reschly, Sandra Christenson, Handbook of Student Engagement Interventions: Working with disengaged students, Academic Press, 2019, p. 263-277. 978-0-12-813413-9.
De Smet, Audrey ; Mettewie, Laurence ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk. Classroom anxiety and enjoyment in CLIL and non-CLIL: Does the target language matter?. In: Studies in Second Language Learning and Teaching, Vol. 8, no.1, p. 47-71 (2018). doi:10.14746/ssllt.2018.8.1.3.
Tolmatcheff, Chloé ; Galand, Benoît ; Roskam, Isabelle. Diversité des caractéristiques des harceleurs et implications pour l’intervention en milieu scolaire.. In: Enfance : psychologie, pédagogie, neuro-psychiatrie, sociologie, Vol. 2018, no.3, p. 471-489 (2018).
Van der Linden, Nicolas ; Devos, Christelle ; Boudrenghien, Gentiane ; Frenay, Mariane ; Azzi, Assaad ; Klein, Olivier ; Galand, Benoît. Gaining insight into doctoral persistence: Development and validation of Doctorate-related Need Support and Need Satisfaction short scales. In: Learning and Individual Differences : journal of psychology and education, Vol. 65, p. 100-111 (2018).
Galand, Benoît. Non, la recherche ne dit pas aux praticiens ce qu’ils doivent faire.. In: Diversité, Vol. 192, no.mai-août 2018, p. 107-112.
Olivier, Elizabeth ; Archambault, Isabelle ; De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît. Student Self-Efficacy, Classroom Engagement, and Academic Achievement: Comparing Three Theoretical Frameworks. In: Journal of Youth and Adolescence : a multidisciplinary research publication, Vol. 48, no. 2, p. 326-340 (2019). doi:10.1007/s10964-018-0952-0.
De Clercq, Mikaël ; Roland, Nathalie ; Brunelle, Magali ; Galand, Benoît ; Frenay, Mariane. The Delicate Balance to Adjustment: A Qualitative Approach of Student’s Transition to the First Year at University. In: Psychologica belgica, Vol. 58, no.1, p. 67-90. doi:10.5334/pb.409.
Wollast, Robin ; Boudrenghien, Gentiane ; Van der Linden, Nicolas ; Galand, Benoît ; Roland, Nathalie ; Devos, Christelle ; De Clercq, Mikaël ; Klein, Olivier ; Azzi, Assaad ; Frenay, Mariane. Who Are the Doctoral Students Who Drop Out? Factors Associated with the Rate of Doctoral Degree Completion in Universities. In: International Journal of Higher Education, Vol. 7, no.4, p. 143 (2018). doi:10.5430/ijhe.v7n4p143.
Janosz Michel ; Brère Frédéric ; Galand, Benoît ; Pascal Sophie ; Archambault Isabelle ; Brault Marie-Christine ; Moltrecht Brigitte ; Pagani Linda. Witnessing violence in early secondary school predicts subsequent student impairment. In: Journal of epidemiology and community health, .
Baudoin, Noémie ; Galand, Benoît. Le climat scolaire influence-t-il le bien-être des élèves ?. In: Nadia Rousseau & Gaëlle Espinosa, Le bien-être à l'école : Enjeux et stratégies gagnantes, Presses de l'Université du Québec: Québec, 2018, p. 15-30. 978-2-7605-5011-7.
Senden, Morgane ; Galand, Benoît. Quel(s) programme(s) de prévention et de lutte contre le harcèlement à l'école choisir? , 2018. 138 p.
Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk ; Galand, Benoît ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Bulon, Amélie ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in French-speaking Belgium: Linguistic, cognitive and educational perspectives. In: Les Cahiers de Recherche du Girsef, Vol. 17, no. 109, p. 1-25 (2017).
Devos, Christelle ; Boudrenghien, Gentiane ; van der Linden, Nicolas ; Azzi, Assaad ; Frenay, Mariane ; Galand, Benoît ; Klein, Olivier. Doctoral students’ experiences leading to completion or attrition: a matter of sense, progress and distress. In: European Journal of Psychology of Education, Vol. 32, no. 1, p. 61-77 (2017). doi:10.1007/s10212-016-0290-0.
Baudoin, Noémie ; Galand, Benoît. Effects of classroom goal structures on student emotions at school.. In: International Journal of Educational Research, Vol. 86, p. 13-22 (2017). doi:10.1016/j.ijer.2017.08.010.
Van Reybroeck, Marie ; Penneman, Jessica ; Vidick, Charline ; Galand, Benoît. Progressive treatment and self-assessment: effects on students’ automatisation of grammatical spelling and self-efficacy beliefs. In: Reading and Writing : an interdisciplinary journal, Vol. 30, no. 9, p. 1965-1985 (28 June 2017). doi:10.1007/s11145-017-9761-1.
Desmet, Laetitia ; Dupriez, Vincent ; Galand, Benoît. Que font les écoles accueillant des élèves défavorisés des moyens supplémentaires qui leur sont alloués ? Une étude longitudinale de cinq établissements scolaires en encadrement différencié.. In: Les Cahiers de recherche du GIRSEF, Vol. 108, p. 3-94 (2017).
De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît ; Frenay, Mariane. Transition from high school to university: a person-centered approach to academic achievement.. In: European Journal of Psychology of Education, Vol. 32, no. 1, p. 39-59 (2017). doi:10.1007/s10212-016-0298-5.
Galand, Benoît. Quels sont les effets de la différenciation pédagogique sur les dimensions cognitives et socio-affectives ?. In: CNESCO; Ifé/ENS, Conférence de consensus « Différenciation pédagogique : Comment adapter l’enseignement pour la réussite de tous les élèves ? »,, Conseil national d'évaluation du système scolaire - Institut française d'éducation: Paris, 2017, p. 177-187.
Tolmatcheff, Chloé ; Galand, Benoît. Evaluation du dispositif « Prévention et prise en charge du harcèlement, du cyber harcèlement et des discriminations en milieu scolaire : comment agir sur les violences visibles et invisibles en éducation scolaire ? » - Rapport final 2016-2017, 2017. 42 p.
Hospel, Virginie ; Galand, Benoît. Are both classroom autonomy support and structure equally important for students' engagement? A multilevel analysis. In: Learning and Instruction, Vol. 41, no.1, p. 1-10 (February). doi:10.1016/j.learninstruc.2015.09.001.
Galand, Benoît ; Tolmatcheff, Chloé. Filles et garçons face au harcèlement à l'école : deux réalités différentes ?. In: International Journal on School Climate and Violence Prevention, Vol. 1, p. 34-64 (juillet 2016).
Devos, Christelle ; Boudrenghien, Gentiane ; Van der Linden, Nicolas ; Frenay, Mariane ; Galand, Benoît. Misfits between doctoral students and their supervisors: (How) are they regulated?. In: International Journal of Doctoral Studies, Vol. 11, p. 467-486 (2016).
Hospel, Virginie ; Galand, Benoît ; Janosz, Michel. Multidimensionality of behavioural engagement: Empirical support and implications. In: International Journal of Educational Research, Vol. 77, no.1, p. 37-49 (2016). doi:10.1016/j.ijer.2016.02.007.
Penneman, Jessica ; De Croix, Séverine ; Dellisse, Sébastien ; Dufays, Jean-Louis ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Galand, Benoît ; Wyns, Marielle. Outils didactiques et changement pédagogique: analyse longitudinale de l'appropriation de l'outil Lirécrire par des enseignants du secondaire. In: Revue Française de Pédagogie, no. 197, p. 79-98 (2016).
Baudoin, Noémie ; Galand, Benoît. Evaluation des effets d'un dispositif d'éducation à la paix, 2016. 19 p.
Tolmatcheff, Chloé ; Bebiroglu Abiven, Neda ; Galand, Benoît. Évaluation du dispositif « Prévention et prise en charge du harcèlement, du cyber harcèlement et des discriminations en milieu scolaire : comment agir sur les violences visibles et invisibles en éducation scolaire ? » Rapport final de l’année 2015-2016. , 2016. 56 p.
Galand, Benoît. A l'école de l'estime de soi. In: Sciences Humaines, Vol. 271, p. 38-39 (juin 2015).
Devos, Christelle ; Van der Linden, Nicolas ; Boudrenghien, Gentiane ; Azzi, Assaad ; Frenay, Mariane ; Galand, Benoît ; Klein, Olivier. Doctoral supervision in the light of the three types of support promoted in self-determination theory. In: International Journal of Doctoral Studies, Vol. 10 (2015).
Galand, Benoît ; Baudoin, Noémie. Du ver(t) dans l'école ?. In: Politique, la Revue, Vol. 90, no.mai-juin, p. 38-41 (2015).
Galand, Benoît ; Hospel, Virginie. Facteurs associés au risque de décrochage scolaire : Vers une approche intégrative. In: OSP : l'orientation scolaire et professionnelle, Vol. 44, no. 3, p. 339-369 (2015).
Dupont, Serge ; De Clercq, Mikaël ; Galand, Benoît. Les prédicteurs de la réussite dans l’enseignement supérieur : revue critique de la littérature en psychologie de l’éducation. In: Revue française de pédagogie, Vol. 191, no./, p. 105-136 (Avril-mai-juin 2015).
DUPONT, Serge ; Galand, Benoît ; Nils, Frédéric. The impact of different sources of social support on academic performance: Intervening factors and mediated pathways in the case of master's thesis.. In: Revue Européenne de Psychologie Appliquée, Vol. 65, p. 227-237. doi:10.1037/0022-0663.90.2.202.
Van Reybroeck, Marie ; Penneman, Jessica ; Vidick, Charline ; Galand, Benoît. Orthographe grammaticale: effet de trois interventions manipulant le coût cognitif, l’autoévaluation et le feedback sur la performance et le sentiment d’efficacité personnelle. In: Mottier Lopez, L. et Tessaro, W., Le jugement professionnel, au coeur de l'évaluation et de la régulation des apprentissages, Edition Peter Lang, 2015.
Galand, Benoît ; Baudoin, Noémie. Qu’est-ce qui anime les auteurs de harcèlement : pouvoir, déviance, détresse, protection ou compensation ?. In: Beaumont, C., Galand, B. & Lucia, S., Les violences en milieu scolaire : définir, prévenir, réagir., Presses de l'Université de Laval: Québec, 2015, p. 49-67. 978-2-7637-2448-5.
<p>Motivation et engagement en situation d'apprentissage</p>
<p>Violences à l'école et harcèlement entre élèves (bullying)</p>
<p>Effets des pratiques d'enseignement sur les apprenants</p>
<p><a href="http://www.researchonphd.be">www.researchonphd.be</a> </p>
<p>Membre associé du Groupe de Recherche sur les Environnements Scolaires (GRES) http://www.gres-umontreal.ca/</p>